Escrivíem a ; https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2025/09/eduard-royo-i-crespo-del-que-ens.html
L’ESGLÉSIA QUE RETRATAVA MOSSÈN EDUARD ROYO CRESPO A CUBELLS, ERA SANT BARTOMEU DE PUGIS?. LA NOGUERA.
Eduard Royo i Crespo, del que ens agradarà tenir noticia del lloc i data de naixement i traspàs a l’email castellardiari@gmail.com , va ser vicari i coadjutor de la parròquia de Santa Madrona a Barcelona a partir de 1916 i, aproximadament durant 10 anys, va tenir el càrrec de comissari d'entrades de l’Hospital de la Santa Creu de Barcelona. Després es va retirar com a capellà de les religioses del Monestir de Santa Maria de Valldonzella a Sant Gervasi. Va ingressar al Centre Excursionista de Catalunya l’1 d’agost de 1916, on s'interessà per les seccions de Folklore, Història i Arqueologia.
Retratava entre 1890 i 1920, Runes de la capella de Cubells. La noguera
https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecpz/id/3153/rec/12
Diria però, que la fotografia es feia al vilatge abandonat de Pugis.
https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/vilatge-abandonat-de-pugis-cubells
I que l’edifici era l'església advocada a Sant Bartomeu :
https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/41363
https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-bartomeu-de-pugis-cubells
Havíem fet una “ bona visita “ a
Cubells, a la comarca de la Noguera.
https://coneixercatalunya.blogspot.com/2024/10/esglesia-de-cubells-advocada-la.html
https://coneixercatalunya.blogspot.com/2017/06/esglesia-parroquial-de-sant-pere.html
https://coneixercatalunya.blogspot.com/2017/06/in-memoriam-de-ledifici-de-lajuntament.html
https://coneixercatalunya.blogspot.com/2013/09/la-portada-de-santa-maria-de-cubells-la.html
https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2024/11/in-memoriam-escola-publica-de-la-torre.html
https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2024/07/lesglesia-que-retratava-mossen-eduard.html
https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2017/05/in-memoriam-de-lescola-de-les-monges-de.html
https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2024/03/in-memoriam-capella-de-larcangel-sant.html
https://diaridecastellardelvalles.blogspot.com/2024/11/esglesia-de-la-torre-de-fluvia-advocada.html
https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2024/11/in-memoriam-escola-publica-de-la-torre.html
Ens mancaven entre altres :
https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/vilatge-abandonat-de-pugis-cubells
https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/41363
L'església de Sant Bartomeu està ubicada a la banda de llevant del tossal
on es distribueixen els vestigis del poble abandonat de Pugis, just a ponent de
la masia del Pallargues, al sud del terme municipal de Cubells i a només un
quilòmetre al nord del curs del riu Sió.
Originalment era un edifici d'una sola nau capçada a l'est per un absis
semicircular i suposadament amb l'accés a la façana de ponent, però actualment
només en resta l'absis i una part de la nau fins al primer arc toral. L'aparell
de les cares externes dels murs està fet a base de carreus rectangulars de gres
ben escairats i lligats amb morter, mentre que l'ànima consisteix en maçoneria
de pedra irregular amb abundant morter de calç.
L'absis és de planta semicircular a l'exterior i de lleugera ferradura a l'interior.
S'uneix a la nau mitjançant un doble reclau que formen l'arc presbiteral i un
arc de descàrrega de la volta de la nau, que és de canó apuntada. Del primer
arc toral només es conserva in situ una dovella i la mènsula sobre la que
recolza, de secció trapezoïdal (idèntica a la que hi ha a l'arc presbiteral) i
col·locada al punt d'intersecció entre el mur i la volta, a la façana sud.
Tant a l'interior com a l'exterior dels murs de la nau i l'absis hi ha un
sòcol bisellat d'uns 60 cm d'alçada. A més, a l'exterior del mur meridional i
de l'absis hi ha un segon sòcol molt més baix i en pedra desbastada que fa la
funció d'anivellar el terreny i fonamentar el mur.
Es mig conserven tres finestres, totes tres de característiques similars.
Les corresponents als murs nord i sud de la nau estan seccionades i només se
n'observa la part pròxima a l'absis. La del centre de l'absis és l'única que és
conserva íntegrament. Totes tres són rectangulars, de doble esqueixada, d'arc
de llinda tant a l'interior com a l'exterior, excepte la finestra de l'absis
que, a l'interior, disposa de dues arcades seguides d'arc de mig punt, la del
fons amb llinda monolítica mentre que la de l'interior és formada per dos
carreus retallats que dibuixen un arc de mig punt motllurat en mitja canya.
En general, les formes constructives corresponen al segle XII o ja al XIII.
Sobre l'estat de conservació del que resta de l'església, la meitat
occidental de la qual ja va desaparèixer totalment, probablement utilitzada com
a font de materials constructius, cal alertar de la desaparició gairebé
completa del primer arc toral i de les finestres dels murs (que en les
monografies de finals del segle XX encara es descrivien); l'esquerda que mig
parteix el mur exterior de l'absis i l'erosió del terreny natural sobre el que
s'assenta la meitat meridional de l'absis, erosió que possiblement hagi fet
bascular la meitat sud de l'absis, causant l'esquerda abans esmentada. Si no
s'efectua cap intervenció correctora, es corre el perill que en els pròxims
anys només resti dempeus la meitat septentrional de l'absis.
Fotografia de Jordi Amorós i GurreraSant Bartomeu, a qui per l’extrema crueltat del seu suplici , li van arrancar la pell de viu en viu, s’hauria de considerar patró de Catalunya.
https://www.ub.edu/gr-emac/obra/lescorxament-de-sant-bartomeu/
Que l'apòstol Sant Bartomeu i Sant Antoni de la Sitja, elevin a l’Altíssim la pregaria dels cubellesos , amazics, illencs, gitanos, aragonesos, asturians , valencians, bascos, aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits , sahrauís ... , pescadors , pagesos, ramaders ,.. i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.
«A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia»
Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia, aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.
inFeliços els perseguidors dels justos i de les minories ètniques i/o culturals perquè d’ells és l’infern