dissabte, 29 de juliol del 2023

IN MEMORIAM. CAPELLA DE L’ASSUMPCIÓ DE LA MAREDEDÉU. PELACALÇ. VENTALLÓ. L’EMPORDÀ SOBIRÀ

 

La Josefina Casadesús Bascompte, publica fotografies de l’edifici que havia estat capella de la Marededéu Assumpta  del petit nucli de Pelacalç, a l'extrem de llevant del municipi de Ventalló al que pertany. Es troba ubicada a la banda oest del nucli urbà, a l'entrada del poble.




Patrimoni Gencat explica que la capella està  datata l'any 1598, segons la inscripció que constava a la llinda de l'antiga porta, la qual fou traslladada a l'interior del temple i, actualment, es troba a mans privades. És probable que el temple es bastís amb les restes de pedra de l'antic castell medieval de Pelacalç, del que pràcticament no es conserva cap vestigi.

La capella era sufragània de Santa Maria de l'Om, antiga parroquial de Pelacalç. Durant la Guerra dels Segadors (1640), el temple fou saquejat i no es tornà a restaurar.

El 1665 es traslladaren les piques baptismals a Montiró, i el 1683 ja no hi havia culte.

La introducció de  castellanades “ - errada per influència del castellà comesa especialment per un català en parlar o escriure la seva llengua-   en els topònims, es celebrava  com un  gran triomf a Madrid. Explica la fama que  va ser una de les darreres alegries de la “llumeta del Pardo”. 

Actualment és de propietat privada i es dedica a magatzem.

Que la Marededéu Assumpta  ,   elevi a l’Altíssim la pregaria de gallecs, bascos, catalans, i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble !!!

CONJUNT MONUMENTAL DE SANT JUST I SANT PASTOR DE SON. PALLARS SOBIRÀ

 

L’Ester Gonzalez Vidal, publica fotografies del conjunt monumental de Sant Just i Sant Pastor de Son,  format per vàries estructures diferenciades dins del nucli urbà de la vila. Aquestes estructures són l´església, la torre-campanar, el cementiri i edificis annexos.




L´església és romànica, d´una sola nau i amb un absis al nord-est.

Actualment està coberta per voltes de creueria.

La porta d´entrada és al sud, aixoplugada per un porxo. En aquest mur s´hi van obrir durant els segles XVI-XVII dues capelles laterals.

 A l´extrem nord, a més d´una sèrie de capelles, al baptisteri i a la sagristia s'hi afegeix un campanar de planta quadrada, de sis pisos d´alçada i obert, a partir del tercer, amb finestres biforades i triforades, que recorden l'arquitectura de la Vall de Boí.

L´exterior està decorat amb bandes i arcuacions llombardes, típiques del segle XII.

A més, afegint-se a la construcció principal de l´edifici principal de l'església i unida per diverses construccions, s´hi distingeix la torre-comunidor, de planta absidial (el·líptica amb un costat recte) construïda, a la part baixa, per grans blocs de pedra granítica, que fan de fonamentació i intueixen un edifici circular medieval, de quasi 4 metres de diàmetre intern i de 10 metres d´alçada, amb pedres no gaire ben treballades, distribuïdes amb filades regulars.

Aquesta torre va servir com a comunidor - Petita edificació en forma de porxo obert a tots quatre vents, coberta i situada prop de l’església, on s’aixoplugava el sacerdot que comunia les tempestes i les pedregades  en un principi, i posteriorment va cedir la seva funció a torre de les hores, existint-hi encara la maquinària del rellotge, molt malmesa.

La intervenció arqueològica va ser propiciada per la restauració i consolidació d´aquest darrer edifici per part de l´Ajuntament. S´hi van efectuar els treballs d´excavació dins la torre del comunidor per intentar establir si es podia tractar d´una torre medieval. Els resultats van ser negatius, no trobant-se sinó estrats d'abocaments d´època contemporània que reomplien la fossa oberta per poder encabir el contrapès del rellotge, i que, possiblement, arrasà qualsevulla resta arqueològica anterior.

L'any 2014 es va realitzar una excavació arqueològica a la cara nord de l'església. Aquesta intervenció va consistir en la realització d'una rasa perimetral paral·lela a les estructures muraries que conformen la banda nord de l'edifici. Els resultats de la intervenció van permetre documentar restes de l'antic edifici de la rectoria enderrocada recentment i una zona de necròpolis amb inhumats en caixa de lloses i coberta plana. Segons els estudis antropològics aquest tipus d'inhumació correspondria a enterraments dels segles X i XI.

La introducció de  castellanades “ - errada per influència del castellà comesa especialment per un català en parlar o escriure la seva llengua-   en els topònims, es celebrava  l’any 1970, com un  gran triomf a Madrid. Explica la fama que  va ser una de les darreres alegries de la “llumeta del Pardo”.  

Que Sant Just i Sant Pastor,   elevin a l’Altíssim la pregaria de gallecs, bascos, catalans, i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble !!!

divendres, 28 de juliol del 2023

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE RONÍ , ADVOCADA A SANT CRISTÒFOR/MENNA . RIALP/ RIALB. PALLARS SOBIRÀ.

 

Llegia de Roní ;  Poble del municipi de Rialb (Pallars Sobirà), situat a 1 101 metres  d’altitud, en un coster que domina la riba esquerra de la Noguera Pallaresa, aigua avall de la confluència amb el Romadriu.

Com a tret curiós podem dir que la gent del poble, en temps de lleure i com a complement a l’activat agrícola i ramadera, es dedicava a fer escampes de bedoll (escombres), cartres, cartrons, coves i paners, molt apreciats per tota la comarca.

Eren molt famosos també els fesols (gastronomia) de Roní.

De la seva església parroquial , Sant Cristòfor / Menna ,  depèn la de Beraní. 



Llegia que  té un massís campanar quadrat que li fa de façana i que per les proporcions i la solidesa sembla més una torre de defensa que no un campanar. L’entrada a l’església es fa per la base del campanar.

 Avui en dia el seu estat de conservació és molt dolen

Als clots de Roní, s’han iniciat les obres de l’estació d’esports d’hivern de Portainé..

http://indretsescbergueda.blogspot.com/2014/09/sant-cristofol-de-roni-rialp-pallars.html

Joan Tous i Casals (Barcelona, 24 de maig de 1912- 15 de març de 2003)  en retratava l'interior



https://calaix.gencat.cat/handle/10687/95928

http://campaners.com/php/campanar.php?numer=7931

Respecte de Sant Cristòfol/Cristòfor ,que vol dir el qui porta Crist (Chistoforus), hi ha una tradició i/o llegenda que el descriu com un gegant inicialment al servei del Dimoni. Convertit al servei de Crist es dedica a ajudar els viatgers a creuar un curs d'aigua perillós. Una tarda trasllada un nen, al qual puja a l'espatlla; cada cop va pesant més i més fins que esgotat arriba a l'altra banda del riu. Com a prova li fa clavar el seu bastó a terra i al dia següent està florit i dóna fruïts. Així sempre se'l representa amb Crist a l'esquena i amb un bastó florit.


La tesis del Josep Capdevila i Soldevila , http://www.festes.org/arxius/santcristofor2.pdf

documentada i rigorosa, recollida en el llibre : La Capella de Sant Cristòfor i el barri del Regomir de Barcelona, en la que formula la possibilitat d’un doble culte al mateix personatge, Sant Menna al lloc de naixement, i Sant Cristòfor al lloc del martiri, em sembla del tot versemblant, i possible.

 El nom Cristòfol/Cristòfor, “el portador de Crist’, evidentment es referia a qui portava Crist al cor.; probablement li va ser imposat en el Baptisme. No hi ha constància de l’anterior nom del soldat.

 La història ens explica com Menna /Cristòfor va ser capturat i obligat, per la força, a servir en una unitat militar anomenada la Cohors Tertia Valeria Marmaritarum.

 Els marmaritans eren un poble del nord de l’Àfrica que es trobava on avui hi ha la moderna Líbia.

 Si considerem com un fet indiscutible que Menna/ Cristòfor formava part del poble dels marmaritans, cal cercar el seu culte a les regions situades entre Marmarica i Alexandria i immediatament ens adonem que a 45 km al sud-oest d’Alexandria, a la ciutat coneguda com Abu Mina, existeix des de temps molt antics un culte dedicat a sant Menna

 Per les narracions de Cyrus de Cotyaeum, però, sabem que Menna va ser un soldat, que va ser martiritzat en un país foraster i que les seves despulles van ser retornades al seu país d’origen, després de la seva execució. Aquest fets són els mateixos que nosaltres coneixem de la vida de sant Cristòfor. David Woods creu que hi ha motius suficients per a identificar la història de sant Cristòfor amb la de sant Menna.

 Sant Menna és patró de la població catalana de Sentmenat, al Vallès Occidental.

Quan al topònim Rialp/Rialb :

https://www.cabassers.org/2023/03/30/un-intent-fallit-de-corregir-el-nom-de-rialb-el-1960/

https://www.icgc.cat/bd/pubs/nomenclator/pallars_sobira/rialp.pdf

Que Sant Cristòfor/Cristòfol/ Menna, elevi a l’Altíssim la pregària de bascos, catalans, gallecs, i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble !!!  

dijous, 27 de juliol del 2023

HOSTAL CAN VERGÉS. BATET. OLOT. LA GARROTXA

 


La Mai Garcia, publica una fotografia; Can Vergés, a Batet de la Serra.Vista des de la carretera de la Trinitat. Anys 60. AGX . Foto, Emili Pujol

Llegia a : http://webvella.olot.cat/FitxersWeb/28196/142%20B.pdf

 Edifici datable al segles XVII / XVIII , on en l’actualitat  s’hi desenvolupa l’activitat de restauració.

És de planta irregular, degut els diversos volums que s’han afegit a les seves cares.

 Edifici de planta baixa, planta pis i planta superior amb estructura de pedra , i la coberta amb teula àrab a dues aigües. Les façanes són remolinades amb acabat pintat de color clar amb zones a la façana principal de pedra i les obertures són petites i irregulars.

La planta baixa s’utilitza com a garatge i magatzem, a la planta primera s’hi porta a terme l’activitat del restaurant i la planta segona hi ha un habitatge.

Cal destacar la importància que prenen les terrasses, una a migdia (lligada a l’habitatge) i l’altra a ponent (accés a la planta primera).

Adossats a l’edifici principal a llevant i migjorn trobem una sèrie de volums d’ús agrícola.

No apareix al Fons l'Estudi de la Masia Catalana, un projecte ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936,  com a conseqüència de l’alçament armat dels militars feixistes  encapçalats pel general Franco contra el govern LEGITIM i DEMOCRÀTIC de la II República , que obligava a marxar a Patxot – i a molts altres catans -  a l'exili

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/search/searchterm/batet%20de%20la%20serra

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/search/searchterm/olot/page/1

Aquest estiu, 87 anys desprès semblava que allò tornava a succeir, per part de la Jerarquia de l’església Catòlica, Jesús Sanz Montes (Madrid, 18 de enero de 1955) arzobispo de Oviedo (des de  l’any 2009) y comisario pontificio de la Unión Lumen, feia costat a les tesis feixistes, sortosament però, aquesta vegada no hi havia cap extralimitació per part de  l’exercit.

https://www.religiondigital.org/el_baron_rampante/Jesus-Sanz-verdadero-VOX-piromanos_7_2578312152.html

Llegia ;  JA “ TOCA” PROHIBIR I/O IL·LEGALITZAR EL FEIXISME?.

El País, publicava  el 17 JUNY de 1978 ,  Portugal prohíbe los partidos fascistas

https://elpais.com/diario/1978/06/17/internacional/266882403_850215.html

Està clar que aleshores una disposició així era del tot impensable al REINO,  oi?.

Avui però,  atès el fet que hi  ha partits que es creuen amb el dret de prohibir-ho quasi tot, no fora desassenyat plantejar-se, 45 anys desprès, fer-ho també, oi?

Cansa això de  "comunistas, separatistas y terroristas" per referir-se a opcions polítiques, en les que majoritàriament no hi ha besnéts, nets, o fills de criminals confessos – mai però, convictes, gràcies a les lleis de “ punt final “, de crims perpetrats en els dies foscos que seguien a l’alçament armat dels militars feixistes encapçalats pel general Franco

Cansa  l’apropiació de termes com “ patriota”, cansa i molt , la negació de l’alteració climàtica , de la igualtat de les dones, del dret de TOTHOM a estimar a qui vulgui, de “ criminalitzar “ la pobresa, l’emigració ,...,  cansa fins a l’exasperació la reiteració de la  tesis de Paul Joseph Goebbels (Rheydt, 29 d’octubre de 1897-Berlín, 1 de maig de 1945) “una mentida repetida mil vegades es transforma en veritat “.

No poden quedar impunes afirmacions com  "En Catalunya no dejan ir al baño a los niños si hablan castellano", les digui Pablo Casado Blanco (Palencia, 1 de febrero de 1981) , o qualsevol altre.

https://gedar.eus/es/arteka/frankismoa-faxismoa-eta-faxistatzea

Ens temem que, com deia l’Ermessenda de Valrà “l'infern està empedrat de bones intencions”, tot plegat sigui foc d’encenalls, oi?

A italià s’escrivia l’any 2017   Itàlia endurirà les lleis per castigar l'apologia del feixisme i el nazisme”

https://www.elperiodico.cat/ca/internacional/20170927/italia-endurira-les-lleis-per-castigar-lapologia-del-feixisme-i-el-nazisme-6314951

I, recentment la “ Sección Femenina   es feia amb el poder :

https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-63029976

El PSOE  que no  derogava – malgrat jurar-ho pel seu honor- la Llei Mordassa,  tindrà el que cal per fer com els portuguesos una llei que prohibeixi els Partits feixistes ?.

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE LA POBLETA DE BELLVEÍ , ADVOCADA A SANT FELIU. LA TORRE DE CABDELLA. EL PALLARS JUSSÀ

 




L’Ester Gonzalez Vidal, publica fotografies de l’ESGLÉSIA PARROQUIAL  DE LA POBLETA DE BELLVEÍ , ADVOCADA A  SANT FELIU, al terme de la Torre de Cabdella, a la comarca “ màrtir “ del Pallars jussà, que visitaven l’any 2020 la “ parella romànica “:  

http://indretsescbergueda.blogspot.com/2020/11/sant-feliu-de-la-pobleta-de-bellvei-la.html

Bellveí és un despoblat antic del municipi de la Torre de Cabdella, del Pallars Jussà, situat a l'antic terme de la Pobleta de Bellveí, ara integrat a la Torre de Cabdella.

És en un turó de 1.036,1 metres d’alçada, situat a llevant de la Pobleta de Bellveí, a 1,4 quilometres  de distància en línia recta. És de difícil accés,  hi ha però, corriols que hi menen, remuntant des de la Pobleta de Bellveí la serra del Tossal del Botgegal, prop del qual es troba Bellveí.

 Aquest despoblat és l'origen de la Pobleta de Bellveí.

La vila medieval de Bellveí, ocupada fins al segle xv, s'anà despoblant ja des del XIII a favor del nou assentament al fons de la vall, en lloc més avinent des tots els punts de vista que no pas la vila de dalt el turó. L'església parroquial de Sant Joan i Sant Vicenç de Bellveí fou enderrocada el 9 de juny del 1421.

L’edifici  de  “ l’església nova “  segle XIV , amb moltes modificacions als segle XVIII  està , integrat a la trama medieval del centre històric i presenta una característica teulada plana.

Al costat nord-est sobresurt un absis semicircular molt reformat.

 La façana principal dona a un carreró amb un arc de pas.

Trobava una fotografia del interior a la pàgina https://www.facebook.com/lapobletadebellvei

 


Sant Feliu de la Pobleta de Bellveí conserva diversos retaules d'època moderna i caràcter popular.


Un d'ells, dedicat a santa Anna i a altres sants, així com una imatge de sant Jaume, procedeixen de l'església del veí poble d'Envall

Ens agradarà rebre els Goigs a l’email castellardiari@gmail.com

Que Sant Feliu elevi a l’Altíssim la pregària de gallecs, bascos, catalans, i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble !!!

dimecres, 26 de juliol del 2023

MAREDEDEU DEL FAR. ESPUI. LA TORRE DE CABDELLA. LO PALLARS JUSSÀ.

 

L’Ester Gonzalez Vidal, publica fotografies de l’ermita de planta rectangular enlairada a dalt d'un coster a sobre del poble d'Espui, advocada a la Marededéu del Far.


 Ha estat reformada, emblanquinant les parets i restaurant les cobertes de dos vessants. Una senzilla porta descentrada amb llinda li dona accés, tenint al costat una petita finestra. A sobre de la porta hi ha una data commemorativa i una petita creu.




https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/25170

Josep Maria Viñolas Esteva,  publica els seus Goigs:

https://algunsgoigs.blogspot.com/2014/07/goigs-la-mare-de-deu-del-fa-del-far.html

El dia 1 de maig és tradició fer un pelegrinatge i un aplec.

Ens agradaria tenir noticies històriques d’aquesta esglesiola a l’email castellardiari@gmail.com

Que la Marededéu del Far, elevi a l’Altíssim la pregària de gallecs, bascos , catalans i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble !!!

dimarts, 25 de juliol del 2023

SANT ESTEVE DE LLUÇ A SANTA LLOCAIA. LA CATALUNYA SOTA DOMINI DE LA MAL DITA REPÚBLICA FRANCESA.

 

El Vicent Miralles Tortes, retratava  la capella  advocada al protomàrtir Sant Esteve del llogaret de LLUÇ, a Santa Llocaia , pertanyen ara a la Cerdanya sota domini de la mal dita República Francesa, s’esmenta la capella en la relació que publicava Benigne Marquès i Sala (Oliana, 13 de febrer de 1940) Arxiver diocesà d’Urgell

ANNEXIÓ DE LES PARRÒQUIES DE LA CERDANYA FRANCESA, PERTANYENTS AL BISBAT D’URGELL, A LA DIÒCESI DE CARCASSONA (1803) 

https://www.naciodigital.cat/naciosolsona/noticia/32324/olianenc-mn-benigne-marques-sala-creu-sant-jordi-generalitat-catalunya

Santa Llocaia de la que Lluç en forma part ,  pertany a la Comunitat de comunes Pirineus Cerdanya, amb capitalitat a Sallagosa, juntament amb Angostrina i Vilanova de les Escaldes, Dorres, Enveig, Èguet, Er, Estavar, la Guingueta d'Ix, Llo, Naüja, Oceja, Palau de Cerdanya, Porta, Portè, Sallagosa, Targasona, La Tor de Querol, Ur i Vallcebollera.

CEL·LES MONÀSTIQUES VINCULADES A GUIFRÉ EL PELÓS I A LA SEVA OBRA REPOBLADORA (VERS 871 - 897), Autor: Ramon Ordeig i Mata ( Vic, Osona, 1950 )

SANT ESTEVE DE LLUÇ. — El llogaret de Lluç es troba a la Cerdanya, sota domini de la mal dita República  Francesa,  a més de 1.300 metres d’altitud, enmig de prats regats pel torrent de Lluç, en un pla situat entre Llívia per un cantó i els contraforts del Puig d’Estaques i de la Tossa d’Er, que s’eleven fins als 2.059 i 2.350 metres respectivament, per l’altre cantó.

El predi de Lluç, amb l’església de Sant Esteve, havia estat comprat el 6 de juliol de 877 pels comtes Guifré i Guinedella a un tal Sesnand, que el tenia per compra feta a Atremir l’1 d’abril de 856, confirmada per precepte reial; havia de ser un predi molt extens perquè pagaren per ell tres-cents sous40. La parella comtal féu donació de la vil·la de Lluç al monestir ripollès el 20 d’abril de l’any 888, en ocasió de la consagració de l’església de Santa Maria. Es tracta de l’única donació feta per ells que consta en la dotalia original, a part d’objectes litúrgics i d’un servent.

En la tan citada gesta dels alous donats al monestir ripollès pel comte Guifré, s’esmenta la vil·la de Lluç, amb la seva església consagrada, entre les cel·les pertanyents al monestir. No apareix, en canvi, ni en el precepte de 939 ni en la butlla de 951. Reapareix en el precepte de 982, en el qual es registren l’alou i l’església de Lluç i s’afegeixen, pel que fa a la Cerdanya, els alous d’Age, Mossoll i Bor

https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-esteve-de-lluc-santa-llocaia

Lluç és un llogaret situat al nord-est de Santa Llocaia, prop del límit amb Er i Sallagosa, al sud del coll de Lluç.

L’església del lloc havia tingut consideració de parròquia fins a la Revolució Francesa.

Fou una dependència del monestir de Ripoll.

L’any 888, el comte Guifré el Pelós, havent edificat el cenobi de Santa Maria de Ripoll, li donà com a dotació, entre altres béns, la vil·la de Lluç i els seus termes i adjacències. Guifré l’havia comprat a un tal Sesenand, que la tenia gràcies a un precepte reial.

 Un precepte del rei carolingi Lotari del 982, donat a precs de Sunifred, abat de Ripoll, confirmà a l’esmentat cenobi la possessió de l’alou de Lluç, amb l’església. Es tracta de la primera referència segura de l’església de Lluç. La vinculació amb el monestir es consigna posteriorment.

Els visitadors que inspeccionaren les parròquies del deganat de Cerdanya entre el 1312 i el 1314 també constataren aquest fet. El fogatjament del 1753 informa que el rector de Lluç era nomenat per l’abat de Ripoll, a col·lació del bisbe d’Urgell.

Actualment l’església de Lluç és una petita capella de propietat particular erigida el 1789 segons la clau de l’arc de la porta. Té uns 10 metres de llarg per 5 metres  d’ample exteriorment.


Es compon d’un absis semicircular amb dues finestretes, una nau amb dos contraforts a la paret nord i un campanaret quadrat sobre l’extrem oest. 


No es veu l’aparell perquè està tota arrebossada, però en els escrostonats es mostra una fàbrica ordinària de pedra del país i argamassa, amb moltes esquerdes.

A l’exterior, recolzada a la paret de la nau, hi ha una làpida sepulcral, que sembla gòtica, de granit bastant descompost, representant un bisbe o un abat, amb una inscripció il·legible.

La senyora Arís, d’Er, que n’és la propietària, havia sentit explicar al seu pare que aquesta capella es va construir el 1789 sobre l’emplaçament d’una església molt més gran, de la qual quedaven restes dels fonaments.

Que el protomàrtir Sant Esteve, elevi a l’Altíssim la pregària de gallecs, bascos, catalans, i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor, allibera el teu poble !!!

dilluns, 24 de juliol del 2023

TORRE BARTA. SALAS DE PALLARS

 Llegia de la torre Barta   a Salas de Pallars que   basteix el cos principal de la casa , i n’és l'estructura més antiga, datada vers l'any 1000.

 De les tres torres que hi havia a la població, aquesta defensava l'entrada nord a intramurs. 

La segona zona de la casa la conforma l'habitatge original que dona al carrer Bon Jesús i que forma part del nucli urbà primigeni de Salàs. 

La darrera ampliació data del segle  XVIII i es tracta d'un annex de la torre a extramurs, és ben visible des de la carretera que travessa el poble

En aquest espai hi ha exhibida una exposició permanent d'escultures de ferro i pedra de Joan Fàbregas Babot.  , fill de la Pobla de Segur (1959)   i una col·lecció de més de tres-centes eines antigues pertanyents a la casa, totes elles restaurades. 

Les eines i les estances de la torre, com el celler, són originals i mostren una aproximació històrica de la vida quotidiana d'una família pallaresa durant els darrers quatre-cents anys d'història.

Barta,   nom pre-romà de l'esbarzer, segons Joan Coromines i Vigneaux(Barcelona, 21 de març de 1905 - Pineda de Mar, Maresme, 2 de gener de 1997)

Escrivia suara que com  bé deia l’Ermessenda de Valrà, ara  ens toca “estar a vore-les vindre” , paciència, y  sobretot, seny, molt de seny, oi?.



diumenge, 23 de juliol del 2023

IN MEMORIAM. CASA VICENÇ FERRER. BARCELONA

 

Domènec Buxeda i Crehuet (Camprodon, 12 de gener de 1823 - Barcelona, 1 de març de 1882) encarregava al mestre d’obres Jeroni Granell i Mundet (Barcelona, 1834 - 31 de desembre de 1889)  la construcció d’un edifici quan tot just estava dissenyada la plaça de Catalunya i l'edifici pertanyia al Passeig de Gràcia, ja que  aquest començava al carrer Fontanella a continuació de l'avinguda Porta de l'Àngel.

Vicente Ferrer – sense cognom matern, ni data i lloc de naixement i traspàs , com és mal costum de fer-ho a lamanera castellana", ens agradarà tenir noticia d’aquestes dades a l’email castellardiari@gmail.com  “, encarregava a l'arquitecte Salvador Viñals i Sabaté (1847-1926),  l'edifici enlairat l'any 1915 a la cantonada de la plaça Catalunya amb la Ronda de Sant Pere. Inicialment hi acollí la Pensió Nowé i el mateix any hi va obrir portes als seus baixos la popular i coneguda drogueria i farmàcia Vicente Ferrer i Cía .  


El solar havia estat ocupat anteriorment per la Casa Miquel Buxeda del 1866.

http://barcelofilia.blogspot.com/2011/10/casa-vicenc-ferrer-placa-catalunya-12.html

Sembla que l’inefable José María de Porcioles Colomer (Amer, Gerona; 15 de juliol de 1904-Vilasar de Dalt, Barcelona; 3 de setembre de 1993) va  “ facilitar “ l’enderroc, i el subsegüent lloguer de l’espai al Corte Inglès  

A Catalunya no li calen els “ enemics exteriors” , que en té – molts i extremadament fanàtics i cruels -, només amb els “ amics  no aixecarà mai el cap.

 

EL PONT DE L’ABELLA. SANT MARTÍ DE CENTELLES & AIGUAFREDA

 

El Crisant Palau, ànima de la pàgina  Fotos antigues Del Vallés Oriental, publica una parell d’imatges del pont de l'Abella , una antiga construcció que comunica els veïnats d'Aiguafreda i l'Abella a la proximitat del camí ral. El creixement d'aquests veïnats i probablement el seu mal estat de conservació van propiciar que durant el segle XVIII el pont fos substituït per un de nou.



 En el seu diari de l'any 1785 Francisco de Zamora  Peinado (Villanueva de la Jara, província de Conca, 25 juliol 1757 - 1812 va visitar el poble de l'Abella i fa esment del pont: "... En el que hay un puente de tres ojos, hecho el año 1740, que es bueno y útil". A la barana del pont hi havia una orla motllurada amb l'any "1740" inscrit, que va conservar-se fins a finals del segle XX.

La construcció de la C-17 l'any 1986, el va ocultar sota un viaducte d'aquesta carretera.


Les excavacions arqueològiques que van fer-se al seu entorn van permetre documentar-hi un tram del camí empedrat, que probablement es correspon amb les restes de la via romana que comunicava Barcino i Ausa.

divendres, 21 de juliol del 2023

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE VILANANT, ADVOCADA A L’ASSUMPCIÓ DE LA MAREDEDÉU. L’EMPORDÀ SOBIRÀ.

 

La Montserrat Anguila Presas, publica una fotografia de l’ església parroquial de Vilanant , a l’Empordà sobirà, està advocada a l’Assumpció de la Marededéu,  mal dita Santa Maria - en llengua catalana la forma correcta és Marededéu en qualsevol de les seves advocacions - ,  és un edificis  de planta basilical. Presenta tres naus i capçalera amb tres absis, tot i que actualment només se'n conserva un. Del de la banda nord en queden restes i el de migdia està ocupat per la sagristia. L'absis central és de planta rectangular, mentre que els laterals eren de ferradura.

 

Tant l'interior com l'exterior de l'església estaven arrebossats i emblanquinats, fins als anys 70 quan es va restaurar. Actualment es poden veure una part de les façanes que exhibeixen el parament altmedieval, amb dues grans finestres d'una sala esqueixada a la façana sud, i la porta, amb llinda i arc de descàrrega, al centre de la façana oest. La façana, orientada a ponent, es troba molt modificada en l'actualitat. Fou coberta de pòrtland i presenta una porta d'accés d'arc de mig punt i quatre finestres de la mateixa tipologia.

 

L'alt campanar fou construït durant el segle XIX, substituïnt un altre de més antic. S'alça sobre l'absidiola septentrional, amb planta quadrada i arcades de mig punt en la part alta. Té obertures d'arc de mig punt amb elements inspirats en l'estil romànic. La coberta és de pavelló, amb decoració feta amb rajoles de colors.

 


Fotografia.   Jacob Casquete Rodríguez

L'interior presenta una estructura de tres naus amb coberta de voltes de canó, amb perfil semicircular, reforçades per arcs torals, els pilars dels quals foren alterats per l'obertura de dos grans arcs de comunicació entre les naus. Destaquen les impostes dels arcs torals, que tenen una interessant decoració geomètrica esculpida en baix relleu i les finestres de l'absis central i de la façana de ponent, que presenten una construcció idèntica a les finestres de l'absis del monestir de Sant Pere de Rodes.

 

A l'extrem sud-oest de l'edifici hi ha una escala de cargol per accedir al cor i al terrabastall que es construí damunt de les naus. En aquest terrabastall s'hi obren algunes finestres que possiblement havien servit de merlets car pot tractar-se d'una obra amb finalitats defensives, construïda durant els segles XVII-XVIII. Dins d'aquest terrabastall es pot veure l'antiga coberta de lloses de pissarra de l'església.


https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/santa-maria-de-vilanant

Que l’Assumpció de la Marededéu, elevi a l’Altíssim la pregària dels catalans, Senyor; allibera el teu poble !!!

dimarts, 18 de juliol del 2023

SANTUARI DE LA MAREDEDÉU DE VIDA. CISTELLA.L’EMPORDÀ SOBIRÀ

 

La Josefina Casadesús Bascompte, publica una fotografia del  Santuari de la Mare de Déu de Vida de Cistella a l’Empordà sobirà .



 La capella primitiva estava dedicada a  l’Arcàngel sant Miquel, i havia estat construïda pels veïns de Cistella el 1429 al lloc que llavors s'anomenava Puig Corcoll.

El 9 de setembre de 1429 el bisbe de Girona va concedir llicència per a construir una capella dedicada a Sant Miquel a la parròquia i terme de Cistella i en el lloc conegut per "Puig Corcoyll".

El 15 de novembre de 1450 es consagrà la primera capella, que devia ser de dimensions molt reduïdes.

A la segona meitat del segle XVII, el rector Francesc Vehí la va reconstruí i segurament va ser aleshores que s'hi instaurà la dedicació a la Mare de Déu de Vida.

Més endavant, a mitjans de segle XVIII es va bastir la volta i cap a finals del segle XIX es va fer una altra ampliació, cap a la banda est.

De la primera església del segle XV només se'n conserva l'absis, convertit en capella lateral dedicada al culte a  l’Arcàngel sant Miquel.

L'any 1985 es restaurà la teulada i es feren algunes obres de reparació de l'edifici.

El santuari era noticia en ocasió d’un robatori sacríleg.

https://www.gerio.cat/noticia/4817/roben-la-imatge-de-la-verge-de-lermita-de-la-mare-de-deu-de-vida-de-cistella



https://algunsgoigs.blogspot.com/2011/12/goigs-la-mare-de-deu-de-vida-alt.html

Que la Marededéu de Vida, elevi a l’Altíssim la nostra pregària, Senyor; allibera el teu poble !!!

ESGLÉSIA DE VILAGRASSETA, ADVOCADA A L’APÒSTOL SANT ANDREU. MONTOLIU . LA SEGARRA DESSOLADA

 

Ens aturàvem  el Tomàs Irigaray Lopez i l'Antonio Mora Vergés , a la Parada i fèiem – perquè cal fer-ho i és de justícia, oi? – un esmorzar de forquilla i ganivet, l’un ous ferrats amb cansalada i l’altre truita de patata i ceba acompanyada de pa amb tomàquet.   Acabat l’àpat, anava als serveis i escoltava de camí una conversa que em semblava molt interessant, retenia un concepte “ la quota gallega “ , el que l’exposava defensava que pel que resta del segle XXI,  el REINO amb l’inefable Mariano Rajoy Brey (Santiago de Compostela, 27 de marzo de 1955)- “ presumpte” rebedor de diner negre, “ presumpte “ defraudador segons les notes del Luis Francisco Bárcenas Gutiérrez (Huelva, 22 de agosto de 1956)- , ja ha “ suportat  , més enllà del que es pot demanar raonablement a ningú, la quota “regional” .

Fèiem via fins a Rubinat on retrataríem – per fi - la Torre Secundino Gorgot Feliú, el runam esfereïdor de l’ermitade Sant Romà, i l’església de Vilagraseta, advocada a l’ apòstol Sant Andreu, del que la  tradició explica  que va ser crucificat en una creu en forma de "X" (crux decussata), sense claus sinó amarrat, on va estar predicant dos dies.


Patrimoni Gencat explica que l'església està situada fora del nucli antic del poble, aïllat de qualsevol edifici i centrat en una plaça. Aquest edifici se'ns presenta de planta rectangular, d'una nau coberta amb volta de canó amb llunetes, capelles bastides al mur d'una façana lateral, torre campanar, capçada plana, i disposa de ràfec de teula al llarg de les façanes laterals. La coberta de l'edifici és a doble vessant, a diferència de la torre campanar que és a quatre vessants.

A la façana principal s'obre la porta d'accés, d'estructura allindada, amb pilastres adossades a banda i banda i corona un frontó motllurat. Cal destacar el relleu en forma de segell que apareix centrat al mig de la llinda d'aquesta porta d'accés amb la data "1866". Damunt aquesta estructura d'accés, i seguint l'eix vertical, es disposa una fornícula buida, un òcul i una finestra cruciforme. A un angle d'aquesta façana principal, se situa una torre campanar, de planta quadrada i amb quatre ulls d'arc rebaixat.

A l'interior de l'església – on no podíem accedir – s'explica que  hi ha una motllura situada a l'arrencada de la volta de canó, on surten els arcs formers que es recolzen en pilastres. Ens agradarà rebre  imatges del interior a l’email castellardiari@gmail.com

 L'obra presenta un parament paredat de pedra del país.

La “ tradició” explica que l’apòstol Andreu considerant-se indigne de morir en una creu com la de Crist, va triar la crux decussata, una creu en forma de ics (com les de Santa Eulàlia o de Sant Vicenç), si bé no hi fou clavat sinó fermat.

https://bibiloni.cat/blog/sant-andreu/

Aquesta “ tradició”, com la de   la quota gallega “ , no té una acceptació general :

https://www.amicsmuseunacional.org/ca/crucifixio-de-sant-andreu/

El  topònim Vilagrasseta  faria referència  a les  “terres blanes, molles”. 

Que l’apòstol Sant Andreu, elevi a l’Altíssim la nostra pregària, Senyor, allibera el teu poble !!!