El Jordi Vila Juncá, sherpa emèrit dels Pirineus, exerceix de notari gràfic, narrador
visual, en diu Facebook, de les terres
de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades, i atesa la situació de “ presó
local RENOVABLE “, en
que ens trobem a Catalunya, establíem una joint venture, ell aporta les
imatges, i l’Antonio Mora Vergés, fa la recerca d’informació, i confegeix la
publicació que es penjarà en un blog, i al ensems us esperonem a
compartir-la amb TOTS els mitjans informatius, locals, comarcals, provincials, nacionals, de
tot signe i “color polític “ perquè en valorin la seva publicació, en matèria de divulgació del Patrimoni històric
de Catalunya, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que
parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?.
En aquesta ocasió m’enviava
fotografies de l’Església parroquial d’Oliana, advocada a l’Apòstol Sant
Andreu.
La havia retratat A. Moras . 1983.
Vista de la façana principal.
Hem demanat a Patrimoni Gencat , a
l’Arxiu Nacional de Catalunya , al Centre de Documentació de Cultura Popular i
Religiosa de Catalunya ( Arxiu Gavín) , al Bisbat d’Urgell,.., dades del fotògraf/a A.Moras, que durant la
dècada dels anys 80 del segle XX, duia a terme una excepcional tasca a la
comarca de l’Urgell sobirà; no en sabem
res, i necessitem dades, nom, cognom matern,
lloc de naixement traspàs - si s’escau – d’aquest fotògraf/a a l’email
coneixercatalunya@gmail.com , castellardiari@gmail.com , per descomptat si en
teniu noticia sou pregats de fer-nos-la arribar.
Patrimoni Gencat en diu ; Església
de tres naus amb capçalera plana orientada a llevant. La nau central és més
ampla que les laterals i presenta a la capçalera un presbiteri quadrangular,
elevat respecte el nivell de la nau central, i un cor alt als peus. La nau
central es comunica amb les laterals mitjançant un seguit d'arcs apuntats sobre
columnes d'ordre dòrico-toscà, amb el fust llis. Les naus estan cobertes amb
volta de creueria , amb claus decorades amb cercles concèntrics i nervis
gruixuts que rematen en permòdols. A la nau central, més alta que les laterals,
hi ha els finestrals. La nau lateral dreta presenta una capella coberta per una
cúpula sobre petxines dedicada a la Verge dels Set Dolors. S'accedeix al
presbiteri per mitjà d'una escalinata emmarcada per una barana de marbre amb
motius ornamentals calats a base de grans fulles de card.
Jordi Contijoch Boada . Vista interior
de l'església.
L'exterior, els tres volums de l'edifici, reflecteixen l'organització de
l'espai interior de la planta basilical. A la façana occidental només es
distingeix un sol volum a causa de l'afegitó de dos cossos sobre les naus
laterals. La coberta és de teula, des dues vessants a la nau central i d'una
sola vessant a les laterals. Al mur septentrional hi ha les restes d'un edifici
més antic, probablement originari de l'antiga església medieval, de grans
carreus amb una finestra de doble esqueixada.
La façana occidental presenta una portada monumental d'estil barroc amb
marcat regust classicista. La porta és d'arc de mig punt amb arquivolta
emmarcada per un requadre format per dues pilastres amb fust decorades, amb dos
angelots als carcanyols de l'arc de la porta i un permòdol sobre la clau de
l'arc. El conjunt sosté un entaulament format per un arquitrau, un fris i una
cornisa. La portada és coronada per un frontó semicircular partit per una
fornícula central coronada per un frontó triangular. La portada s'emmarca amb
dues columnes toscanes amb un pedestal prismàtic amb un medalló amb una olivera
(símbol d'Oliana) amb la data 1628. Als costats hi ha dos cossos bulbiformes
que coronen sengles pedestals.
A l'angle nord-oriental hi ha el campanar de torre que es va construir
posteriorment. És de base quadrada i després esdevé vuitavat. Conté un rellotge
i una galeria d'arcs de mig punt que acull les campanes. La torre està coberta
per una terrassa rematada per boles que descansen damunt d'un suport piramidal.
En una dovella del cos inferior hi ha la data 1778.
La capella del Sant Crist, construïda el 1847, és adossada a l'església. És
de planta de creu grega. Els braços són coberts amb volta de canó i la part
central per una cúpula sobre petxines amb llanterna. L'interior presenta una
decoració ostentosa que imita el marbre i el bronze. A les petxines de la
cúpula hi ha, en relleu, la representació dels evangelistes. Es pot accedir a
la capella des de l'exterior i també des de l'església.
La parròquia d'Oliana s'esmenta en l'acta de consagració de la catedral de
Santa Maria de la Seu d'Urgell, en la segona meitat del segle X. L'advocació de
Sant Andreu apareix vinculada a la parròquia d'Oliana a mitjan segle XI. En les
primeres mencions de Sant Andreu no se sap si fan referència a l'església del
castell o a la de la vila.
L'església primitiva de Sant Andreu d'Oliana correspondria a finals del
segle XII o inicis del segle XIII segons les restes que en queden. Al segle
XVII, el temple fou profundament reformat seguint l'estil barroc. Aquesta obra
s'atribueix al mestre d'obres olianès Anton Serra .
La capella annexa del Sant Crist de la Bona Sort fou feta construir l'any
1847 per Tomàs Costa, fill d'Oliana i canonge de la catedral de Tarragona.
Quan al topònim, en la documentació antiga Huliana (segle IX), derivat d’un
antropònim llatí, potser OLEIUS
El Jordi Vila Juncá retratava també la capelleta dedicada a Sant Antoni de Pàdua, de la que
ens agradaria saber-ne la història a l’email castellardiari@gmail.com
La paremiologia catalana recull, A Oliana carden llana, a Tragó filen cotó
i a Peramola apedreguen lo senyor rector.
Hores d’ara imagino que gens fidel a la tristíssima realitat, oi?.
Us esperonem a compartir aquesta entrada
amb TOTS els mitjans
informatius, locals, comarcals,
provincials, nacionals, de tot signe i
“color polític “ perquè en
valorin la seva publicació; en matèria
de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella
norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “,
oi?.
Us esperonem, més encara si és
possible, a donar compliment a TOTES les instruccions de les autoritats
sanitàries CATALANES per evitar
l’extensió de la Covid.19, afegim la
intercessió de l’Apòstol Sant Andreu i de Sant Antoni de Pàdua davant l’Altíssim,
i confiem que així, podrem aconseguir que s’aturi aquesta sindèmia que s’acarnissa
amb les persones grans, els malalts crònics, els que pateixen limitacions
físiques i/o psíquiques, i aquells que
no tenen una bona situació econòmica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada