No trobava dades del mestre d’obres i/o arquitecte autor d’aquest singular panteó, propietat d'una família de capitans de vaixell, més proper a una estètica eclèctica que modernista, encara que se li pugui detectar un cert aire de l'estil Sezession vienès.
L'exterior és el d'un impressionant edifici de planta quadrada construït amb pedra, però son nombrosos els detalls de ferro forjat com les reixes de les finestres o les ornamentacions a la part superior de les quatre cantonades, la impressionant corona de roses, les palmeres del frontó i les gerres de les escales.
La decoració feta amb pedra es també molt espectacular, especialment les torxes de les cantonades. ho és més però, l'enorme àngel del Judici Final que corona l'edifici, obra de l'escultor Francesc Pagès i Serratosa (Barcelona, 1852 - ídem, 1899), quina silueta hom pot veure des de l'exterior del cementiri.
L’ àngel té una ‘mala’ història, que forma dissortadament part de la història recent de Canet de Mar, de Catalunya, i del REINO DE ESPAÑA, en els dies foscos del darrer genocidi contra Catalunya 1936-1939, els milicians de la FAI li van treure una trompeta que portava a la mà dreta i les ales, això fa que - només en els papers - encara se l’esmenti cpm l'àngel de la FAI.
Curiosament ara sembla estar fent la salutació romana pròpia dels feixistes, oi ?.
Ens agradarà tenir noticia a l’email coneixercatalunya@gmail.com de les dades del promotor, i del mestre d’obres i/o arquitecte, aquesta tècnica de ‘documentar a mitges’ és la lliçó més bàsica de les que es recullen en el MANUAL DE MALAS PRACTICAS PARA DOCUMENTAR EL PATRIMONIO HISTÓRICO Y ARTISTICO DE CATALUNYA, del MINISTERIO DE INCULTURA Y ODIO RACIAL.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada