Vicent Miralles Tortes, publica fotografies del Santuari de la Marededéu d’Er,
comuna que juntament amb els pobles d'Angostrina i Vilanova de les Escaldes,
Bolquera, Dorres, Èguet, Eina, Enveig, Estavar, Font-romeu, Odelló i Vià, la
Guingueta d'Ix, Llo, Naüja, Oceja, Palau de Cerdanya, Porta, Portè, Sallagosa,
Santa Llocaia, Targasona, la Tor de Querol, Ur i Vallcebollera, de l'Alta
Cerdanya, els Angles, Font-rabiosa, Formiguera, Matamala, Puigvaledor, Ral, de la
comarca del Capcir, i les viles de Montlluís, Prada i Vilafranca de Conflent i
els pobles d'Aiguatèbia i Talau, la Cabanassa, Campome, Canavelles, Catllà,
Caudiers de Conflent, Censà, Clarà i Villerac, Codalet, Conat, Escaró, Eus,
Fontpedrosa, Jújols, la Llaguna, Els Masos, Molig, Mosset, Noedes, Nyer, Oleta
i Èvol, Orbanyà, Orellà, Planès, Ralleu, Rià i Cirac, Sant Pere dels Forcats,
Sautó, Serdinyà, Soanyes i Toès i Entrevalls, de la comarca del Conflent. forma
part del cantó número 13, dels Pirineus catalans (nou agrupament de municipis
fruit de la reestructuració cantonal feta amb motiu de les eleccions cantonals
i departamentals del 2015), amb capitalitat a Prada.
La Rosa Maria Asensi i Estruch , el Maties Delcor Alexis (Palau de Cerdanya, 1919
— Montpeller, 20 d'agost del 1992) , i la Maria-Lluïsa Ramos i Martínez,
escrieun de la Mare de Déu d’Er, a : https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-0713201.xml
El santuari de la Mare de Déu és a poca distància de l’església parroquial
de Sant Genis, situada dins el poble d’Er.
Poques són les notícies històriques documentals que han pervingut fins a
l’actualitat d’aquest santuari marià del poble d’Er, que depengué eclesiàsticament
de l’església parroquial de Sant Genis; tanmateix, conserva al seu interior una
inscripció commemorativa de la consagració d’aquesta capella l’any 930, duta a
terme pel bisbe Radulf d’Urgell. Tot i que la inscripció revela l’antiguitat d’aquesta
església, l’edifici actual és totalment una obra del segle XVIII i consta d’una
sola nau amb un campanar de torre de base rectangular.
D’altra banda, aquest santuari conserva una talla romànica de la Mare de
Déu, del segle XII. Com passa sovint amb altres marededéus de la Cerdanya,
gairebé tots els testaments dels segles XIII i XIV contenen alguna deixa a
favor seu.
A l’època de la Revolució Francesa, l’any 1793, l’església fou saquejada
per un grup que va extreure del seu interior els ornaments sagrats, els
tabernacles i tota mena d’objectes litúrgics, i els van amuntegar a la plaça
del poble. La marededéu fou salvada per F. Vilar
A l’interior del santuari es conserva una talla de fusta de la Mare de Déu
del segle XII. Comparada amb les de Cornellà i d’Eina, la marededéu d’Er és
relativament petita. Fa 58 cm d’alçada, però el Nen Jesús tot sol ja fa 34 cm.
És de la mateixa mida que el Nen Jesús de la imatge d’Eina, si bé la talla
d’Eina arriba als 77 cm. És també la mida del de Cornellà, on la imatge que va
servir de prototip fa 72 cm.
Les proporcions del model, doncs, no són respectades a Er, on la Mare de
Déu produeix una impressió de feixuguesa.
El cap de la Mare, que fa 13 cm, és particularment desmesurat. Té la mirada
fixa. La corona primitiva li ha estat serrada per encaixar-li una corona de
metall. El conjunt iconogràfic és policromat. La túnica de la Mare de Déu és
verda i el mantell, daurat a la part superior i vermell a partir de la falda.
Seu en un tron els pilars del qual no són pas acanalats sinó motllurats, i
cadascun dels extrems acaba amb una pinya llisa. El Nen Jesús seu sobre el
genoll esquerre de la Mare, va vestit amb una túnica daurada i porta un mantell
verd, mentre que la corona té uns lliris estilitzats. Amb la mà dreta beneeix,
segons un gest que és habitual en aquest tipus iconogràfic; la mà esquerra és
restaurada.
La marededéu d’Er, com totes les marededéus cèlebres de la Cerdanya, és
cantada pel poble en la llengua ancestral dels Goigs. Les primeres estrofes
recorden als fidels la daurada llegenda: la Invenció de la imatge vora la
ribera d’Er, on havia estat amagada; després el prodigi per a marcar l’indret
on volia tenir una capella: la neu ho cobreix tot, llevat de l’emplaçament del
futur santuari.
Com ja s’ha esmentat en parlar de la història del santuari d’Er, durant el
saqueig a què fou sotmès durant la Revolució Francesa, l’any 1793, la Mare de
Déu fou salvada per Francesc Vilar i amagada dins del celler de la primera
autoritat municipal fins que vinguessin dies millors.
Esperem que França retorni també aquests territoris a Catalunya, com farà
properament amb algunes peces d’art a la República Benín- antiga colònia
francesa amb el nom de Dahomey - que li foren espoliades per les tropes
colonials.
El retorn a la República Catalana fora la materialització dels “ dies
millors”, oi?.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada