dissabte, 9 d’octubre del 2021

MAS VENTÓS.OLOT. LA GARROTXA

 

El Matias En Mais Castanyer, publica imatges del mas Ventós d’Olot a lacomarca de la Garrotxa, del que llegíem ; el primitiu nom d'aquest mas era Soler. L'any 1393, n'era amo Pere Soler, fins que tres-cents anys més tard, el 24 de juny de 1684, Joan Marcillo de Foixà vengué la finca a Joan Ventós i Papagalls. És un gran casal de planta quadrada amb un teulat a quatre aigües. Disposa de planta baixa, dos pisos i golfes-colomar. Les galeries que corren de llarg a llarg de la façana principal i de la lateral de ponent donen li donen una ben especial fesomia. Els interiors, amb notable mobiliari, han estat objecte de recents restauracions..




Tenint a la vista el monumental mas podem llegir la recreació que en va fer en una prosa altament lírica Joan Teixidor Comes (Olot, 8 d'abril de 1913 – Barcelona, 10 de gener de 1992) , posant especial èmfasi en els records d'infantesa. La lectura es complementarà amb el poema que va dedicar a la casa del recull Fluvià.


Vaig aprendre amb els anys la lliçó de la casa,

 

la gran sala tan buida i el jardí ple de nens.

 

Quan el sol s'ha aixecat l'aigua lluu al Sallent

 

i a la nit Puigsacalm és una ombra massissa.

 

 

 

M'hi vaig perdre somiant banderes impossibles.

 

Tot era molt a prop com una cambra closa

 

i un horitzó que fuig galeries enllà.

 

Rengleres de cadires em contaven rondalles,

 

els daurats s'abrandaven a les cornucòpies,

 

la caoba crepita a la calaixera,

 

encara vaig bastint l'escenari immutable.

 

 

 

Un passat que naixia i un present que se'ns mor.

 

Un viure com ahir com avui com demà

 

on tot es confonia amb el pes de la història.

 

Pregàries presidien la mort del cavaller,

 

a dalt de la torratxa les òlibes xisclaven.

 

 

 

M'envellia mirant aquell plàtan de sempre.

 

Ja eren grans els infants i el pas se m'alentia.

 

Una mica cansat torno a mirar les coses,

 

els gravats italians i els goigs de les ermites.

 

Veig l'aram a la cuina i les rajoles blaves

 

i a la paret em mira la faç que jo estimava.

 

 

 

Les arcades caminen com la roda del temps

 

i a la capella resen unes flors de paper.

 

Els llibres em reclamen a la biblioteca,

 

Sant Joan de la Creu i el Banquet de Plató.

 

Una llum esvaïda va filtrant el meu somni.

 

M'he recolzat al tronc de l'arbre de les boles

 

i em puja cap amunt la saba premiosa;

 

els cossos ja naveguen al llarg de la piscina,

 

la llum es va penjant al cim de la magnòlia,

 

l'alzina va creixent i els xiprers s'enfosqueixen,

 

els cirerers esclaten i les pruneres riuen,

 

al pou hi ha una gran pau i al cor una alegria.

 

http://www.endrets.cat/index.php/text/6849/la-casa-es-vetusta-i-solida-ca.html

 

https://poum.olot.cat/PDF/Vol08/08F-MA.pdf


https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2021/03/mas-ventos-olot-la-garrotxa.html


Cap dada de l’advocació de la capella, ho demanaré al Centre de Documentació de Cultura Popular i Religiosa de Catalunya   (Arxiu Gavín), si algun lector en té noticia, li agrairem que ens ho faci saber a l’email castellardiari@gmail.com  


El text esmenta com  actual propietària a la  Pilar de Ventós i de Rocafiguera, que lliurava l’ànima al Senyor el 25.05.1996

http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1947/12/17/pagina-32/33924852/pdf.html?search=Pilar%20ventos%20rocafiguera


Si teniu dades del titular actual, sou pregats de fer-nos-les saber a l’email castellardiari@gmail.com


De forma esglaonada, ja sabeu que tenim una xarxa viaria – sobretot a les comarques pirinenques – molt abandonada per les administracions, tant la catalana , que diu que no té diners, com la del REINO DE ESPAÑA, que – als fets ens remeten – no té cap intenció de millorar la qualitat de vida d’aquelles persones que malgrat tots els inconvenients, persisteixen en voler viure en aquestes comarques. Veniu a la Garrotxa


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada