El Jordi Vila Juncá, sherpa emèrit dels Pirineus, que exerceix de notari gràfic, narrador
visual, en diu Facebook, de les terres
de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades, i l’Antonio Mora Vergés establien una joint
venture, el Jordi Vila Juncá aporta les imatges, i , l’Antonio Mora Vergés fa
la recerca d’informació, i confegeix la publicació que es penjarà en un blog, i
al ensems us esperonem a compartir-la
amb TOTS els mitjans
informatius, locals, comarcals,
provincials, nacionals, de tot signe i
“color polític “ perquè en
valorin la seva publicació, en matèria
de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella
norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?
Publicava una fotografia de Santa Maria de Canòlic, imatge que està avui a l’Església parroquial de Sant Julià de Lòria).
Els que ja tenim una edat, recordem que el maig era el “ mes de Maria”.
Ahir 27.05.2021 visitàvem el Santuari de Joncadella, l’església de la Colònia Valls, advocada al Sagrat Cor, on es custodia
de la imatge de la Mare de Déu de Coaner, l’església advocada la Mare de Deu del Roser de la Colònia Palà
de Torruella, i acabàvem el nostre periple al Santuari del Miracle.
El Jordi Vigué i Viñas , el Francesc Rodríguez i Rossa i la Pilar Burgués i Montserrat, n’escriuen de la imatge de Santa Maria de Canòlic a :
https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-0652301.xml
atge de la Mare de
Déu, patrona de la parròquia, procedent del santuari de Canòlic. Es tracta
d’una talla de fusta policromada, que fa 72 cm d’alt.
Igual com en la Mare de Déu de Meritxell, sobre la de Canòlic hi ha una llegenda,
i la tradició situa la seva trobada l’any 1223, data que mai no ha pogut ésser
demostrada.
Sembla que aquesta imatge no ha estat restaurada i, segons consta en
l’arxiu del Patrimoni Artístic Nacional d’Andorra, la seva policromia és
l’original.
La imatge és un típic exemplar rural, de factura austera, línies
esquemàtiques, completament hieràtica i sense que l’escultor s’hi hagués
esmerçat gaire. Com en molts d’altres exemplars, en aquest treball hom ha
centrat l’atenció sobretot en la figura de la Mare, més que no pas en la del
Fill. Hom no s’ha volgut arriscar en detalls que poguessin dotar la imatge de
moviment, ni en els plecs dels vestits, ni en l’expressió de la cara, ni en la
distribució mateixa dels seus elements principals. Del conjunt en resulta un
tot estàtic. Es troba ben conservada.
Aquesta talla, del tipus estilitzat, presenta una frontalitat asimètrica,
amb el Fill desplaçat vers el genoll esquerre de la Mare, la qual cosa sol
donar-se en exemplars de vers el darrer terç del segle XII. El setial és un
tron senzill, molt semblant a un tamboret o a una banqueta. Als laterals
presenta una decoració pictòrica que copia el que devien ésser els muntants del
tron; consisteix en unes línies rectes en groc i en negre, rematades per un
cercle que vol imitar uns poms. El respatller és recte; té un escambell en
desnivell.
Mare i Fill porten corona. La de la Mare, sobre el vel, és fistonejada, amb
una alternança de formes trilobades i d’altres d’un sol lòbul. És molt
treballada i presenta una decoració en relleu, que vol imitar perfectament el
treball de l’orfebreria, tot simulant al detall incrustacions de pedreria en
or. La corona del Fill és de merlets arrodonits, molt poc pronunciats i, igual
com la de la Mare, és decorada de manera que recorda el treball d’orfebreria.
Maria porta el cap cobert amb un petit vel a manera d’elm, que li tapa els
cabells i es recull darrere el clatell. Porta una túnica senzilla, de color
blau verd, amb escot rodó, obert pel mig, decorada amb motius geomètrics
(petits rombes) i sense cenyir la cintura. Damunt la túnica sense cobrir-la del
tot, porta un petit mantell posat de manera que li baixa recte per l’espatlla
esquerra i li passa per sota del braç dret, tot formant una ampla volada per
acabar després sota el Fill. Al cap porta un vel curt que li cau damunt les
espatlles i no li deixa veure els cabells. Recolza la mà esquerra sobre el braç
del Nen, tot donant una sensació més gran de protecció i d’actitud maternal
envers el Fill. Amb la mà dreta fa un gest d’oferiment; sense posar el palmell
cap enlaire, la té una mica tancada, talment com si agafés algun ceptre o
objecte semblant, actualment mutilat, bé que en resta encara un lleuger
vestigi. Segons A. i J. Puigoriol devia agafar o sostenir una tija, la qual
cosa li devia conferir una certa semblança amb la Mare de Déu d’Andorra, de la
catedral de la Seu d’Urgell. Va calçada amb unes sabates bastant amples,
acabades en una punta poc acusada. Aquestes li surten de la túnica, tot formant
un plec en forma d’arc, la qual cosa, segons l’Antoni Noguera Massa ( Olot, 26-ABRIL-1921
+ 9-Març-2016
), correspon a una datació tardana.
El Nen va vestit amb una llarga túnica que li cau fins als peus, que deixa
sortir descalços, tot fent un plec en forma d’arc i sense presentar un
acabament recte, com en la majoria dels casos. Duu un mantell vermell, posat a
la manera d’una toga romana, i així li baixa per l’espatlla esquerra i li passa
per sota el braç dret.
Amb la mà dreta segurament beneïa, però actualment es troba mutilada. Amb
l’esquerra agafa el libre que recolza damunt el genoll.
Si ens fixem en la manera de dur el mantell, la datació de la talla ens
porta al segle XIII, però, segons A. Noguera, aquesta tipologia també apareix
al segle XII, i el fet que aquest no sigui folgat, sinó bastant arrapat a la
figura, així ens ho fa pensar. D’altra banda, la manera com la Mare agafa el
Fill i la posició asimètrica d’aquest situen la imatge al darrer terç del segle
XII.
Us esperonem a compartir aquesta entrada
amb TOTS els mitjans
informatius, locals, comarcals,
provincials, nacionals, de tot signe i
“color polític “ perquè en
valorin la seva publicació, recordeu
SEMPRE que en matèria de divulgació del Patrimoni
històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la
publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada