El Jordi Vila Juncá, sherpa emèrit dels Pirineus, que exerceix de notari gràfic, narrador
visual, en diu Facebook, de les terres
de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades, i l’Antonio Mora Vergés establien una joint
venture, el Jordi Vila Juncá aporta les imatges, i , l’Antonio Mora Vergés fa
la recerca d’informació, i confegeix la publicació que es penjarà en un blog, i
al ensems us esperonem a compartir-la
amb TOTS els mitjans
informatius, locals, comarcals,
provincials, nacionals, de tot signe i
“color polític “ perquè en
valorin la seva publicació, en matèria
de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella
norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?
En aquesta ocasió m’enviava fotografies de la Basílica Santuari de Meritxell;
recordem que el Papa Francesc li li va atorgar el títol de Basílica Menor el 2014, fet que va convertir al Santuari en l'únic lloc de culte
amb aquesta distinció al Principat d’Andorra.
El santuari de Meritxell va patir un incendi el 8 de setembre del 1972. No
només van quedar destruïts la talla i altres objectes de valor a l'interior,
sinó que el foc va arrasar pràcticament tot el santuari. Ja no queda gairebé
res del temple original. Tanmateix, podem meravellar-nos en canvi amb una de
les obres més interessants del prestigiós arquitecte Ricard Bofill i Leví
(Barcelona, 5 de desembre de 1939).
El resultat és, en paraules del
propi autor, una “recreació del romànic”, l'estil que formava part dels orígens
d'aquesta església i que va deixar una gran empremta al Principat.
El santuari antic es va rehabilitar completament per donar lloc a la sala
d'exposicions Meritxell Memòria, on s'exposa de forma permanent tota la
història del culte a Meritxell, la nostra patrona.
Tanmateix, l'obra final té un estil molt personal. Hi destaquen el claustre
obert, amb les seves característiques arcades al descobert, i la sala dels
miracles. L'ús de la llicorella connecta la nova Basílica amb la natura i amb
la tradició andorrana.
D'altra banda, Ricard Bofill Leví va incloure en el disseny una nota de
contrast amb un color blanc lluminós, que simbolitza la neu pròpia d'aquest
indret durant l'hivern. Aquesta combinació de colors recorda molt
l'arquitectura pròpia del Renaixement italià.
Cal destacar que Ricard Bofill Leví es
va inspirar en el romànic català per construir tant el campanar de grans
dimensions i torre de planta com el claustre adossat cobert amb creueria.
Una altra de les peculiaritats d'aquest santuari és que presenta grans
obertures que permeten el pas d'una gran quantitat de llum natural a l'interior
i una font d'aigua ubicada al centre del claustre. Totes dues característiques
formen part dels detalls d'art islàmic a la construcció.
Així mateix, malgrat l'esplendor exterior, l'interior és totalment auster,
sense cap tipus d'ornament o decoració més enllà del vitrall de l'església, on
descobrim el significat del nom Meritxell.
Joan Coromines i Vigneaux (Barcelona, 21 de març de 1905 - Pineda de Mar,
Maresme, 2 de gener de 1997), a l'Onomasticon Cataloniae deriva Meritxell de
l'ètim merig, apòcope de "mig dia".Aquest mot era usat pels
pastors per a referir-se a les pastures que es trobaven en la vessant solana de
la muntanya. El Santuari vell de Meritxell es troba en una vessant amb aquesta
orientació sud.
Seguint aquesta línia, altres hipòtesis diuen que prové del llatí meridien,
és a dir "sol de migdia" o "petit migdia".
Una tercera hipòtesi la deriva del protobasc (llengua que al Baix Imperi
Romà i fins a l'alta edat mitjana es parlava a Andorra com arreu dels
Pirineus), com a fusió dels molts Mari i Etxea, i vindria a significar
"casa de Mari" (Mari és la deessa principal de la religió basca
precristiana). o Maria i Etxea, és a dir, "casa de Maria"
https://visitandorra.com/ca/cultura/basilica-santuari-de-meritxell/
Us esperonem a compartir aquesta entrada
amb TOTS els mitjans informatius,
locals, comarcals, provincials,
nacionals, de tot signe i “color polític
“ perquè en valorin la seva publicació, recordeu SEMPRE que en
matèria de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable
aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI
BÉ “, oi?.
Que la Marededéu de Meritxell , i Sant Antoni de la Sitja, elevin a l’Altíssim la pregaria dels illencs, gitanos, aragonesos, asturians , valencians, bascos, aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits , saharauis ... , i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada