El Jordi Vila Juncá, sherpa emèrit dels Pirineus, que exerceix de notari gràfic, narrador
visual, en diu Facebook, de les terres
de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades, i l’Antonio Mora Vergés establien una joint
venture, el Jordi Vila Juncá aporta les imatges, i , l’Antonio Mora Vergés fa
la recerca d’informació, i confegeix la publicació que es penjarà en un blog, i
al ensems us esperonem a compartir-la
amb TOTS els mitjans
informatius, locals, comarcals,
provincials, nacionals, de tot signe i
“color polític “ perquè en
valorin la seva publicació, en matèria
de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella
norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi
En aquesta ocasió , m’enviava imatges de l’església de Sant Andreu del Prat
del Campanar, situada a 1.505 metres d’altitud, al poble d’Arinsal, parròquia de la
Maçana.
És a uns 400 metres de la sortida
del poble, en direcció a l’estació d’esquí, al lloc anomenat Prat del Campanar,
en un camp que tocava al riu fins que fou construïda la carretera.
És limitada per aquesta, el torrent dels Càcols i el torrent de Ribassols
El Xavier Llovera i Massana ,
el Francesc Rodríguez i Rossa i el Joan-Albert
Adell i Gisbert, escriuen de Sant Andreu
del Prat del Campanar a :
https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-0649001.xml
L’existència d’aquesta capella, actualment propietat de la família Rossell
(Can Cintet), d’Andorra la Vella, com a lloc de sepultura fins l’any 1970, no
és testimoniada per cap document. Només la tradició oral ha portat a conèixer
la seva existència. Hom sap, però, a partir de les excavacions arqueològiques,
que l’església havia sofert dues destruccions, l’una possiblement durant el
segle XIII i la darrera al segle XVII, moment a partir del qual ja no fou
reconstruïda fins el 1975, sota la direcció de Pere Canturri Montanya (Andorra
la Vella, 28 d'abril del 1935- ídem, 27 de novembre de 2015)
La descriuen com; edifici d’una nau,
coberta amb volta de canó, amb un campanar d’espadanya i un absis semicircular
amb decoració de bandes i arcs.
Aquesta església ha estat reconstruïda a partir de les restes trobades en
efectuar l’excavació arqueològica.
De la primitiva construcció només es
conserva la part inferior dels murs.
L’estructura és formada per una nau rectangular, amb la porta situada als
peus de la nau. L’absis és semicircular, obert directament a la nau. A la part
exterior és visible encara l’arrencada d’alguna de les primitives bandes
llombardes. En fer la reconstrucció hom no ha seguit aquestes bandes, que
devien ésser segurament en nombre de quatre. Es construí també una volta de
canó, que, pel volum de pedres trobades en fer l’excavació i pel gruix dels
murs de la nau, hom cregué que podia haver estat la coberta original.
Vora la cantonada sud-oest de la nau aparegueren unes restes de mur,
actualment integrades en un porxo construït fa pocs anys, la funció de les
quals desconeixem, tot i que pensem que podien correspondre als fonaments d’un
campanar de torre, que hauria donat nom al lloc.
L’estat actual de l’església, totalment reconstruïda, i de manera molt
deficient pel que respecta a la decoració absidal, no permet d’establir
hipòtesis sobre la seva cronologia.
Per les restes de lesenes que es conserven, sembla clara la seva adscripció
a les formes de l’arquitectura llombarda, i, per tant, cal moure’s en un marc
cronològic que va des del segle XI fins ben entrat el segle XII.
Els treballs d’excavació es portaren a terme fonamentalment dins l’església
actual, tot i que hom féu algunes cales a l’exterior dels murs laterals en
llocs determinats.
A l’interior hom excavà completament el terra del recinte (nau i absis);
també es féu una trinxera al voltant de tota l’església.
Posteriorment, l’any 1983, quan els
propietaris decidiren de construir un annex a l’església destinat a panteó
familiar, fou excavat un petit recinte de planta quadrangular, adossat a la
paret de migjorn, del qual parlarem després.
L’excavació del presbiteri i l’absis proporcionà, a més d’un important
nombre de materials, una seqüència estratigràfica que incloïa un primer soler
de pedres, més o menys escollides, col·locades en principi sobre un terreny no
antròpic. Sobre aquest soler, hi ha una capa de terres cendroses amb materials
arqueològics tots anteriors al segle XIV. Per sobre hi havia un nou soler de
pedra i morter i sobre aquest, una capa de materials, alguns d’ells ben datats
(monedes), anteriors al segle XVII, moment en què segurament l’església fou
abandonada.
Al mateix poble d’Arinsal hi ha una
església dedicada també a sant Andreu, que tipològicament podria ésser dels
segles XVII o XVIII, amb la qual cosa l’abandonament de l’antiga església queda
justificat.
Durant l’excavació de la trinxera exterior que envolta l’absis, foren
localitzats nombrosos fragments de pintura mural, procedents del primer absis,
que després de la primera destrucció foren abandonats en un munt de runa, de la
qual hom devia aprofitar només les millors pedres per a fer el nou edifici.
Continuant l’excavació de la trinxera exterior que envoltava la nau,
aparegueren també enterraments, alguns esquelets dels quals conservaven encara
la forma anatòmica. Hom coneix només, ara com ara, una superfície molt petita
del que podia ésser la necròpolis de l’antiga església de Sant Andreu. Cal
esperar que en anys vinents hom plantegi una nova excavació en aquesta zona.
Hom desconeix força aquests enterraments adossats totalment a la paret de
tramuntana de l’església, però, a partir d’algunes fotografies, és possible
deduir que es tracta d’enterraments probablement fets en cistes de pedres, no
se sap si de forma antropomòrfica, i amb l’individu estirat. D’aquestes tombes,
cal des-tacar-ne una, en la qual l’esquelet aparegué amb els braços plegats
sobre el tòrax.
Alguns dels esquelets foren recollits, però encara no han estat estudiats.
Adossat a la paret de migjorn de la nau, fou localitzat un recinte de
planta quadrada; hom hi trobà una gran quantitat de calç, la qual cosa portà a
creure que havia estat utilitzat per emmagatzemar-hi calç viva. Sota el nivell
de calç hi havia un soler de pedres.
Aquesta estructura podia correspondre a l’antic campanar, que pot haver
donat nom a l’indret (Prat del Campanar). Aquesta hipòtesi és refermada per una
porta que devia entrar directament de l’interior de l’església a aquest
recinte. Actualment aquesta porta és tapada i deixa a la part superior una
finestra rectangular.
Al dipòsit del Patrimoni Artístic Nacional d’Andorra hi ha una sèrie de
fragments de pintura mural, catalogats amb la sigla A, i els números
d’inventari que van del 449 al 526, que procedeixen de l’església de Sant Andreu
del Campanar. Aquests fragments foren trobats durant la campanya d’excavació
del 1970 a la zona de llevant de l’església, però a la part exterior. Això és
lògic, si tenim en compte que aquesta capella fou enderrocada a causa de les
allaus. Per tal de poder dur a terme la seva primera reconstrucció hom va
treure les runes a fora. Malgrat la gran quantitat de fragments trobats, ha
estat completament impossible de reconstruir-ne el conjunt; a més, el que ha
restat és molt fraccionat i incomplet.
Tampoc no ha estat possible d’escatir quin era el tipus de decoració
dominant, ja que els fragments més grossos oscil·len entre 5 × 3 cm i 4 × 3 cm.
Pel que fa a les tonalitats, hi ha una gran varietat de colors amb
predomini dels ocres, vermells, grana, grisos, blaus clars, etc.
Hom no pot tampoc donar-ne una cronologia absoluta, a causa del poc
material disponible i l’estat fragmentari en què es troba, però es pot deduir
que devia oscil·lar entre el final del segle XII i el començament del XIII, a
causa de l’ús que hom hi féu de la línia blanca com a creadora de relleu.
Durant les excavacions, foren recollits 427 fragments de ceràmica, els
quals, tenint en compte la poca superfície excavada, representen una quantitat
important.
Igual que en altres llocs, l’estudi de la ceràmica domèstica medieval és
difícil i no és acabat. La ceràmica del Prat del Campanar, juntament amb la de
Sant Martí de Nagol, han ajudat a calibrar una mica més les de Sant Vicenç
d’Enclar, amb problemes més complexos.
Sabem que hi ha diferents tipus de ceràmica, amb diferències considerables
(tot i que no pas tantes, com en altres llocs) pel que fa a les pastes i a la
manufactura en general. Les formes, en canvi, malgrat no conèixer-les totes, no
són gaire diferents dels recipients que han arribat fins ara.
Bàsicament al Prat del Campanar hi ha sis o set tipus diferents de
manufactura, amb una cronologia que oscil·la entre els segles XII i XVII.
De la primera fase de l’església, és a dir dels segles XII i XIII,
predomina una ceràmica de color gris-negre, de cuita mediocre, però amb una
pasta bastant compacta, amb un desgreixatge molt local, principalment esquist
amb molta mica i amb petits percen-tatges de quars. Les superfícies interiors
acostumen a ésser més polides que les exteriors. Pel que fa a les formes, val a
dir que no són pas conegudes totalment a causa de la gran fragmentació amb què
han pervingut fins a l’actualitat, però hom n’ha fet una valoració a partir
d’aquells recipients gràficament reconstruïbles i dels fragments amb forma
(vores, bases, nanses,…), que es repeteixen. Bàsicament hi ha formes globuloses
amb la boca ampla i les vores generalment sortints. Hi ha també una forma més
plana (cassola), amb el llavi pla, lleugerament caigut vers l’exterior; aquesta
forma és molt més corrent a Sant Martí de Nagol. Les decoracions són molt
senzilles, només trobem línies simples i ondulades, que poden ésser incises o
acanalades, cordons aplicats, impresos o incisos, i cordons incipients, fets
directament sobre la pasta del recipient, sense que calgui aplicar-hi més
pasta.
Dos altres tipus de ceràmica que podrien també correspondre a aquesta
primera fase del Prat del Campanar són una terrissa vermellosa, de cuita
mediocre, amb el mateix tipus de desgreixatge, feta segurament a torn lent i,
per tant, de manufactura més grollera. I una ceràmica de color clar, molt fina,
amb el desgreixatge de mica gairebé invisible i amb les superfícies molt ben
polides.
La primera d’aquestes darreres recorda la majoria de les ceràmiques de Sant
Vicenç d’Enclar, la qual cosa porta a creure en la pervivència d’algun tipus
més antic. Tant aquestes com les grises més fines són quantitativament poc
importants.
Els altres tipus de ceràmica pertanyen certament a la segona fase i
inclouen ceràmiques vidrades i de manufactura més elaborada.
Les excavacions del Prat del Campanar han proporcionat un lot de 25
monedes, de les quals 8 són anteriors al segle XIV. Totes elles han estat
estudiades per Pere Canturri (1981) i són les següents: Un diner de bilió,
encunyat a Barcelona per Alfons I de Catalunya i II d’Aragó, que regnà entre el
1162 i el 1196. Dos diners de molla o òbols, encunyats a Barcelona també per
Alfons I; el seu valor era la meitat o la quarta part del diner de bilió;
segons Valls i Taberner (1920), l’any 1266. “Abril, bisbe d’Urgell, concedeix
als homes de la Vall d’Andorra que pel mesuratge d’oli a la Seu d’Urgell no
hagin de pagar al mesurador o saig sinó un òbol el comprador i altre el venedor”.
Diner agramontès del comte d’Urgell Ermengol VII (1174-1183) o d’Ermengol
VIII (1183-1208).
Diner melgorès, encunyat entre els segles XI i XIII (amb una llarga
perduració). S’han pogut localitzar diversos documents a l’Arxiu Capitular
d’Urgell sobre compres i cessions de terra amb aquesta moneda; fins i tot
apareix en el pariatge de l’any 1278.
Diner de tem, encunyat per Jaume I a mitjan segle XIII.
Diner de bilió o ral de València, de Jaume I (1213-1276).
Diner de bilió, moneda de tern encunyada per Jaume II (1291-1327)
Sota una gran pedra del segon soler de l’absis aparegué una petita cavitat, ben emmarcada amb pedres, on fou localitzada la lipsanoteca de l’església.
Es
tracta de dos recipients obrats en pedra tosca, ambdós amb tapadora i
col·locats l’un dins l’altre.
El més gran és de forma troncopiramidal, més ample de la base que de la
vora, amb una tapadora, també de pedra tosca, i en forma de capsa prismàtica.
La seva manufactura és força grollera, amb les arestes poc polides i molt
desiguals de mides: els costats de la base fan 27 i 24 cm de llarg × 21 i 17 cm
d’ample, l’alçada és també desigual, i varia entre els 26 i 30 cm. L’amplada de
la vora a la part exterior del llavi varia entre els 19 i 21 cm de llarg i
entre 15 i 17 d’ample. L’interior, que contenia el petit recipient de les
relíquies (no conservades), varia entre els 19 i 23 cm de profunditat, segons
el costat.
La tapadora és una mica més regular. Les seves mides exteriors fan de 29 a
32 cm de llarg × 26 d’ample i de 13 a 15 d’alt.
Els gruixos del recipient i de la tapadora varien entre els 2,5 i els 5 cm.
La pedra utilitzada com a tapadora és molt més porosa que la del recipient.
Tant l’un com l’altra conserven restes de morter, com si haguessin estat
fixats.
El recipient petit i la seva tapadora són encara més irregulars. El cos és
de forma globulosa, amb la vora més o menys regular i amb el llavi d’aquesta
pla; la base és totalment informe. Fa 12 cm de llargada màxima i 9,5 cm
d’amplada; l’alçada varia, segons el costat, entre els 8,5 i els 10,5 cm.
La tapa és del tot diferent de la del recipient gran. Es tracta d’un disc
irregular, amb un encaix que entra en el recipient amb una secció en T. El disc
exterior fa 9,5 × 7 cm, i té un gruix de 2,4 cm. L’encaix fa 6 × 5 cm i penetra
en el recipient 1,5 cm.
Al seu interior no aparegueren relíquies. Si hom té en compte que la pedra
tosca és molt porosa i facilita l’entrada de la humitat, no és estrany que no
s’hi conservessin.
Pel que fa a la conservació global de la lipsanoteca, hom pot dir que és
bona. Únicament el recipient gran aparegué amb el llavi trencat en una
cantonada.
Es fa difícil donar a aquesta peça una cronologia clara. Cal pensar, però
que, tenint en compte el seu emplaçament, probablement calgui situar-la en la
mateixa època de la construcció de l’església
És bo recordar el que deia l’Ermessenda de Valrà “Cristo està lo mateix a
una hòstia gran que a una de petita”.
Afegirem que aquesta percepció és veritat també per les esglésies petites,
si més no, quan no es troben envoltades d’edificis, oi?.
Us esperonem a compartir aquesta entrada
amb TOTS els mitjans
informatius, locals, comarcals,
provincials, nacionals, de tot signe i
“color polític “ perquè en
valorin la seva publicació, recordeu
SEMPRE que en matèria de divulgació del Patrimoni
històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la
publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada