Les primeres dades històriques de Santa Maria d'Elena es remunten al testament fet l'any 1212 per Arnau del Torn, el qual llega 5 sous a "Sancte Marie de Suprarrocha".
L'any 1391 serà esmentat en el testament d'Hug, baró de Santa Pau com a "Santa Maria o capella de Sobreroca"
L’edifici és d'origen romànic, amb algunes remodelacions posteriors. Disposa d'una sola nau i absis semicircular a llevant. La porta d'ingrés és a ponent i es troba protegida per una gran porxada d'època més avançada. El campanar és d'espadanya de doble obertura i s'assenta damunt la paret oest. A sota hi ha una petita finestra que dóna llum a l'interior.

Fins l'any 1936 s'hi va venerar una imatge de transició entre el romànic i el gòtic de 50 centímetres d'alçada. La verge entronitzada portava corona imperial i sostenia un ceptre amb la mà dreta mentre que amb l'esquerra aguantava el seu fill.
És freqüent trobar-lo esmentat dins del terme d’Amer, a la Comarca de la Selva; a l’equivoc fins s’hi apunten des de la Generalitat de Barcelona, quan proposen fer la caminada anomenada : Ruta de les ermites d'Amer .
Gracies per la informació tan completa Antonio i m,agradaria saber si la imatge de la verge existeix i a ón es troba .Gracies
ResponElimina