L’edifici té una història llarga, i en alguns extrems – com els cas dels vitralls modernistes – de ‘digestió difícil’.
1894 Gaietà Buïgas i Monravà (Cerdanyola del Vallès, 1851 - 1919) , aixecarà l’edifici que acomplirà la funció de : teatre amb saló de billar , Café i jardí per infants
Ludwig Dietric von Beärn, vitraller alsacià establert a Barcelona a finals del segle XIX, va realitzar el tríptic de vitralls.
1905 Eduard Maria Balcells i Buïgas (Barcelona, 22 de setembre de 1877 - 4 de novembre de 1965, respectant bàsicament l’obra anterior, la reformarà per encàrrec de la família d’Evaristo López, joier de Barcelona
1963 l’arquitecte Fernández Marqués ( agrairem ens feu saber el nom propi a l’email coneixercataunya@gmail.com ) farà le sobres de ‘remodelació per encàrrec de Carlos Domènec Garcia, i Juan Domènec Martínez , que adquireixen la finca per exercir l’activitat de laboratori químic farmacèutic.
A darreries del segle XX, Carlos Domènec Garcia, retira els vitralls, i ven la finca a l’Ajuntament de Cerdanyola.
L’any 1999 – quan l’onada especulativa assumia la màxima alçada - es va plantejar enderrocar l'edifici, una campanya popular però , va evitar-ho, i la finca es va incloure al Pla Especial del Patrimoni Arquitectònic i Arqueològic de Cerdanyola.
L'any 2003 es va aprovar la remodelació de l'edifici amb un pressupost d'1,6 milions d'euros i, amb l'ajuda del patrocini de particulars i d'entitats com la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, la Mancomunitat de Municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Fundació Banc de Sabadell, l’Obra Social Caixa Sabadell i l’Obra Social Caixa Catalunya. Les obres de restauració es van realitzar entre el 2006 i el juliol 2009 sota la direcció de l'arquitecte Víctor Argentí i Salvadó ( Barcelona 1947 - )
Trobava una descripció tècnica que és una veritable pessigada al cor : Casa aïllada, situada al carrer de Sant Martí, i envoltada de jardí.
Consta de planta baixa i un pis, amb cossos annexos d'una sola planta. La coberta és a dues vessants, amb fort pendent. La construcció, de línies sòbries, es va enriquir amb la incorporació del tríptic anomenat de "Les Dames de Cerdanyola" (conjunt de vidrieres modernistes), dues situades a la façana principal, a migdia, i la tercera a la façana lateral de llevant, amb representació de figures femenines ("La Dama del Llac", "La Dama de la Tulipa" i "La Dama del Gronxador), que van ser realitzades amb una tècnica molt acurada i que representen la culminació del modernisme. Són elements decoratius destacables la marquesina de vidre amb suports de ferro d'inspiració vegetal, la reixa i les pilastres de la tanca.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada