dimecres, 20 de desembre del 2023

IN MEMORIAM DEL MOLÍ DE SAU. OSONA

 

El pantà de Sau es va començar a projectar l’any 1931 durant el breu període  de llibertat que va suposar la II República,  i es  va començar a  bastir a partir de  1949 fins a l’any  1963.

https://www.naciodigital.cat/osona/noticia/45990/joan-lagunas-publica-historia-panta-sau

Narcís Ricart i Baguer - ens calen dades de lloc i data de naixemebt i traspàs a l'email castellardiari@gmail.com ) en retratava Vista general del Molí de Sau amb torre de planta quadrada i merlets catalans, entre 1914 i 1936



https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/596/rec/71

L’aigua cobriria els edificis, i la memòria entre altres de l’autor aquell edifici, del que la sequera de 2023 permet, si més, no visionar els merlets.


https://www.vallgesbisaura.com/territori/indrets-i-racons/indrets-i-racons-el-moli-de-sau-a-vilanova-de-sau/

https://www.diba.cat/es/web/mirem-el-passat/biografies-fotografs

Narcís Ricart i Baguer (1896-1941) ,  va ser una de les figures més actives en la pràctica, promoció i difusió de la fotografia catalana durant la dècada de 1920 i 1930.

Va ser soci cofundador de l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya, creada a Barcelona el 1923. També va col·laborar a la revista L’Art de la Llum (editada entre 1933-1935), una publicació fotogràfica de referència i la primera totalment en català, on va publicar diferents articles i ressenyes que mostren la seva força comunicativa i l'entusiasme que va marcar l'etapa més prolífica i efervescent de la fotografia a Catalunya.

Gran amic dels també fotògrafs Antoni Arissa Asmarats (Barcelona, 1900 - 1980) i Emili Godes Hurtado (Barcelona 1895-1970) , la seva obra va participar del moviment pictorialista predominant a l'època. Ricart va destacar en la pràctica de les característiques tècniques fotogràfiques pigmentàries, on les sals de plata se substitueixen per pigment en el moment del revelat de les còpies, i que requereixen una gran habilitat i sentit artístic.

Ricart va participar intensament en la vida cultural associativa dels anys anteriors al  Alzamiento Nacional : va ser membre de diversos clubs excursionistes, on va exercir la docència en fotografia, i va arribar a ser president dels Boy Scouts de Catalunya el 1935.

L’alçament dels militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República, i la contesa bèl·lica que va provocar,  van trasbalsar el món de Ricart, que va deixar la pràctica fotogràfica de manera sobtada. Molt afectat pel desenllaç calamitós del conflicte segons el record familiar, va morir d’una pneumònia el febrer de 1941.

L’Arxiu General de la Diputació de Barcelona conserva el fons de negatius originals que li va arribar a través de les seves filles el 1977. El conjunt de la seva obra conté imatges ben diverses de Barcelona i Catalunya dels anys 1920 fins a l’esclat del conflicte bèl·lic - que els historiadors feixistes batejaven com a Guerra Civil -  , espais,  construccions emblemàtiques, activitats populars, moments històrics, treballs publicitaris, fotografia de reportatge (com la dedicada a l'Exposició Universal de Barcelona de 1929) i una bona col·lecció de fotografia artística. També va publicar algunes sèries de postals dedicades principalment a monuments i espais patrimonials de Catalunya.

Ens agradarà rebre una fotografia del Narcís Ricart i Baguer (1896-1941) a l’email castellardiari@gmail.com

https://universpatxot.diba.cat/sites/universpatxot.diba.cat/files/historia_dun_gran_projecte_montserrat_sola.pdf

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

Arriben noticies terribles de Gaza i Cisjordània: 

https://www.guimera.info/wordpress/tribuna/lamic-invisible/

Aqui, sembla però,  que comencen els moviments dels demòcrates per foragitar FUERZA VIEJA

https://www.noticiasdenavarra.com/pamplona/2023/12/13/mocion-censura-gesto-historico-acuerdo-7634219.html

Haurem de plorar per l'Argentina.

https://www.guimera.info/wordpress/contesnadal/el-nadal-de-javier-gerardo-milei-per-als-argentins/

Ara  i aquí però, ens convé que plogui, i de moment sembla que no ho farà, oi?. 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada