https://mariabruguera.blogspot.com/2022/07/joan-b-mas-casamada-el-doctor-mas-un.html
https://www.galeriametges.cat/galeria-fitxa.php?icod=MEL
https://www.trossetscompartits.cat/?s=escola+bre%C3%A7ol
https://pandora.palafrugell.cat/viewer.vm?id=0000003354&page=1&search=&lang=ca&view=premsa
https://www.trossetscompartits.cat/lescola-bressol-de-palafrugell-1920/
Fa anys que maldem per aconseguit realitzar un inventari dels Edificis Escolars anteriors i/o coetanis a la dictadura franquista, el Joan Dalmau Juscafresa, em feia arribar dades i imatges de l'Escola Bressol , oberta l'any 1920
Una de les iniciatives més interessants del doctor Mas, gràcies en bona part del capital aportat pels industrials i filantrops palafrugellencs Joan Miquel Avellí i Josep Torres Jonama, amb la finalitat de reduir la mortalitat infantil dels fills de les obreres i obrers de les manufactures del suro, va ser la inauguració a Palafrugell de la Casa Bressol i Institut de Puericultura, el 22 d'abril de 1920, en la qual el doctor Mas exercia com a director i metge alhora.
Aleshores, la Casa Bressol constava de dos departaments: un de maternologia (maternitat i psicologia) on hi havia els lactants i un altre com a institut de puericultura (el qual s'hi accedia des del carrer de Sant Martí), amb dues seccions: una per a mainada de 2 a 4 anys i una altra de 4 a 6 anys. La Casa Bressol, es va projectar com una casa per a infants que tenia per objecte vetllar per a l'educació, però també per a l'assistència higiènica. L'immoble estava situat a la plaça Nova, número 7 (on en l'actualitat hi ha "Nareta cafè & Gou pastisseria") i s'oferien diversos serveis entre els quals hi havia: una biberoneria (amb un gran aparell d'esterilització), una cambra per a les exploracions mèdiques, sales d'alletament amb bolquers i bressols, parquets individualitzats per aprendre a caminar, un parc de joc intern i un gran pati exterior, un menjador, una sala pel bany, una altra per a les bassetes i fins i tot una estança poder reposar. Malgrat els esforços del doctor Mas, la Casa Bressol amb prou feines va durar poc més de dos anys, per culpa de les diferències internes i presumptes irregularitats entre els membres de l'equip directiu, problemes administratius, a banda d'una baixa assistència d'infants. En tancar les portes, els mobles varen ser dipositats a l'ajuntament en espera de ser subhastats. Una trista fi per un gran projecte.
A Catalunya tots els governs diuen que hem crescut, cert, ara hi ha més " gent ", casa dia més per cert, el que NO HI HA, son filantrops com Joan Miquel i Avellí, més conegut com a Joanet Mario, (Palafrugell, 1875 – 1934) , Josep Torres i Jonama (Palafrugell, 26 de desembre de 1857 – Niça, 15 de desembre de 1946) , Joan Baptista Mas i Casamada (Girona, 16 de novembre de 1875 – Barcelona, 5 de maig de 1958) , .., hem crescut en QUANTITAT, i constatem més enllà del monolingüisme genocida - que també - que en QUALITAT dissortadament anem cada dia pitjor.
 |
Façana principal de la Casa Bressol, inaugurada l'any 1920, situada a la plaça Nova, número 7 (on en l'actualitat hi ha "Nareta cafè & Gou pastisseria"). Un projecte innovador que segons els seus estatuts era un establiment destinat a allotjar i alimentar les criatures durant les hores de treball dels seus pares. Arxiu Municipal de Palafrugell. Col·lecció Miquel Ros Saballs
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada