dilluns, 23 d’octubre del 2023

TORRE PIQUER.AVIÀ. EL BERGUEDÀ

 

La Josefina Casadesús Bascompte, publica fotografies  de la Torre del Piqué,   al barri de La Creu d'Avià, al Berguedà, hi ha una confessió quan a la denominació Piqué/Piquer, produïda sens dubte per l’estultícia – o la mala voluntat, potser més la segona que la primera , oi?- dels funcionaris castellans del Registre Civil de l’època     


Al Mapa de Patrimoni d’Avià, trobava ; aquesta casa correspon a la tipologia d'edificis d'època modernista construïts com a segones residències per  personatges adinerats o il·lustres de l'època.

Aquesta casa va ser construïda pel Sr. José Piquer Rosal,  procurador dels tribunals de Berga què a finals del segle XIX posseïa l'heretat Cal Coix amb l'agregat Casanova de La Creu, al barri de La Creu. En aquestes finques tenia dues concessions d'aprofitament  d'aigua: una de la Riera Font Caldes que era desviada amb un mur fins a la finca anomenada antigament Cal  Coix, i ja al 1905 Torre del Piquer, que era utilitzada per regar horta i cultius; i altra del Torrent de la Font.

El Sr. Piquer vivia al carrer del Roser, nº 4 de Berga, en una casa modernista :

https://www.arquitecturamodernista.cat/obres/es/berga/tots/casa-josep-piquer-rosal

i  es va fer construir La Torre del  Piquer com a residència d'estiu,  en aquesta propietat que tenia al barri de La Creu d'Avià a finals del segle  XIX i també seguint el corrent arquitectònic modernista.

 Actualment la casa és propietat de Josep M. Piqué,  nebot de la filla Celestina Piqué de Picart que no va tenir fills, viu a Barcelona.

Desconeixem l'arquitecte, podria tractar-se però , de Roc Cot i Cot (Barcelona, 1865 - ibídem, 7 de julio de 1909 o de Ignasi M. Colomer Oms (Igualada, 1878 - 1967) , arquitectes  que van treballar a Berga i que van mantenir una vinculació amb personatges il·lustres de l'època del  nivell social del procurador Josep Piquer i Rosal.

https://www.diputatsmancomunitat.cat/els-diputats/piquer-i-rosal-josep/

Aquest junt amb Jaime Felipó Badia van fer  construir el Casino Berguedà a la Ronda Queralt l'any 1913.

Casa de quatre pisos amb teulada a quatre vessants i dos cossos adossats a les façanes laterals de dos pisos i  que formen dues terrasses sota teulada a tres vessants.

La casa aprofita un desnivell del terreny, de forma  que la planta baixa queda semi-soterrada pel costat nord. La casa segueix l'estructura de les torres d'estiueig  modernistes: planta quadrada amb cossos afegits, teulada amb pinacles en forma de pinya i decoracions de  diferents tipus seguint el corrent arquitectònic modernista (en ferro, ciment i rajoles).

Les finestres tenen la  llinda en forma esglaonada piramidal seguint el tipus decoratiu d'altres cases de Berga de la mateixa època,  com l'edifici del Casino, cal De Martín, o la mateixa casa del Carrer del Roser on vivia el propietari que la  va fer construir.

A les façanes principals, a sud i nord, s'obren tribunes tancades seguint la forma de mig  octògon i amb obertures amb les llindes també esglaonades. La porta principal és a la façana nord, que  s'obre al barri de La Creu: el portal és protegit amb un vestíbul tancat amb vitralls de colors entre muntants  de ciment que formen un arc i que imiten troncs de fusta; un dels vitralls té les inicials J P (José Piquer) a la  part superior i l'oposat les inicials C P (Celestina Picart).

Al terra del vestíbul hi ha un mosaic fet amb  còdols i amb la frase: "Agricultura i Flors", que resumeix els objectius principals de la finca en el moment  de la construcció: una casa senyorial envoltada de jardins i horts. Els jardins i horts eren distributius al  voltant de la casa en les diferents terrasses del terreny i estaven ordenats amb diferents decoracions.

 Hi  havia una font amb la Mare de Déu de Queralt (que ara ha desaparegut) davant de la porta principal; una  capelleta en forma de cova artificial i organitzada com un diorama amb les imatges de la Mare de Déu de  Lourdes i Sta. Bernadeta amb una font al costat; una imatge de pedra de tamany natural de Santa Bernadeta i  de la que només es conserva el pedestal entre parterres de flors de tots tipus.

Davant la casa el jardí manté la  decoració dels bancs i taules de ciment imitant troncs de fusta i seguint el mateix tipus decoratiu que els  jardins modernistes Artigas de La Pobla de Lillet.

 A un nivell per sobre de la casa hi havia una petita  capella dedicada a Sant Isidre (patró de l'agricultura) que més tard es va ampliar i convertir en vivendes.

La  única data visible en tota la casa és 1899, realitzada en forja a una porta de ferro que abans estava al  safareig de la casa, i que amb l'ampliació es va traslladar al safareig de l'antiga ermita de Sant Isidre.

 A  l'interior no es conserva cap element de l'època, ja que la casa s'ha compartimentat i distribuït en 6 pisos en  que hi viuen llogaters.


 Continua dissortadament “ la monotonia criminal”  arreu del mon.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada