https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-hilari-de-llastarri-tremp
Un diploma de l’any 974 esmenta ja Sant Hilari de Llastarri, patró encara
de la població, i que recorda el gran monestir de Carcassona. Era segurament
l’església d’un castell. Aquell any l’abat Oriolf i els monjos d’Alaó van
vendre al prevere Odequer i Bradila una terra circumdada i termenada que tenia
el monestir per donació del comte Unifred, al castell de Llastarri i “sota Sant
Hilari”, a la vora del Torm; pel preu d’un cavall. Després, al igual que el
castell de Llastarri, fou de l’abadiat exempt d’Alaó. Les esglésies de
Llastarri eren sufragànies de Sopeira, fins i tot després de la desamortització
del segle XIX.
https://elcanutdelsminairons.cat/2022/08/17/sant-hilari-de-llastarri/#jp-carousel-616
https://www.ajuntamentdetremp.cat/el-municipi/nuclis-agregats-1/llastarriadar
Si existeixen, ens agradarà rebre un exemplar dels Goigs a l’email castellardiari@gmail.com
https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/santa-maria-de-miralles-tremp
Les ruïnes de l’església de Santa Maria de Miralles són al caire d’un
serrat, en un coll que domina la vall del barranc de Miralles.
Només una Catalunya lliure i sobirana,
podria plantejar-se polítiques demogràfiques
que permetessin ocupar i dignificar la
totalitat del territori, està clar però, que hi ha massa interessos
espuris , que tenen el benefici a curt termini com única opció possible.
Sóc, ho confesso, un marià irredempt, i reivindico contra el mal costum introduït per les forces d’ocupació, que en la llengua catalana, la forma correcta per designar a la Verge Maria – en qualsevol de les seves advocacions – és Marededéu, i no SANTA MARIA, amb tot els respecte a les – poques – Santes reconegudes per l’església Catòlica; el seu rol –per dir-ho de forma políticament correcta - és “ prescindible” , no certament però, el de la Marededéu, sense ella no existiria ni el cristianisme, ni l’església catòlica, ni cap confessió que tingui a Jesucrist com a fonament.
El 1714 els catalans perdien la llibertat, la Marededéu era “ degradada” a la categoria de SANTA, i alhora assumia el patronatge de multitud d’instituts armats, la mare de la víctima esdevenia “mutatis mutandis” la “ celestial protectora” dels botxins del seu fill. Ah!, es prohibia l’ús de la llengua catalana, en l’àmbit religiós, en l’administració pública, en l’educació, en els documents públics, i per descomptat en el sistema judicial. Afirmar però que el bon Déu només ENTÉN la llengua castellana, és sacríleg, ho digui, qui ho digui.
Que la Marededéu, mal dita santa Maria per l’Església herètica del REINO DE ESPAÑA i sant Hilari, elevin a l’Altíssim la pregaria dels pontarrins, garriguencs , empordanesos, linyolencs , Noguerencs , Prioratins , aranesos, bascos, gallecs, catalans, palestins, sudanesos, iemenites , sud americans,.., i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble.
Ens dol assabentar-vos que els genocides, els piròmans, els traficants de persones, armes, drogues ,
els corruptes, continuen en llibertat
A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia.
inFeliços els perseguidors dels
justos i de les minories ètniques i/o culturals perquè d’ells és l’infern


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada