Tagamanent compta amb un dels viaductes més espectaculars de l'antiga línia
del ferrocarril de Sant Joan de les Abadesses. Salva el torrent de Valldaneu,
just on s'aiguabarreja amb el Congost, en el límit amb el municipi de Sant
Martí de Centelles. Se'l coneix com el Pont de la Fontmolsa pel nom d'una
antiga fàbrica situada molt a prop, que també batejà el túnel del tren contigu
al viaducte.
La seva construcció respon a les característiques que es van estandarditzat
a la segona meitat del segle XIX: obra de mamposteria combinada amb maó vist,
el qual forma els arcs i les voltes de punt rodó i perfila les arestes i
impostes dels pilars.
Consta d'onze ulls, amb 110 metres de llargada que discorren paral·lels al riu.
La seva silueta destaca entre la vegetació de ribera , i al hivern quan els arbres perden les fulles és
visible des de l'autovia.C-17, no aconseguia distingir-lo el dijous 8.10.2020,
quan tornava amb el Paco Catalan Puig del Santuari de l’Ajuda de Balenyà.
La fotografia es troba publicada al
llibre: "Inventario de puentes ferroviarios de España". José Luis
García Mateo (director), Miguel Jiménez Vega, Domingo Cuéllar Villar. Fundación
de los Ferrocarriles Españoles. Ediciones Doce Calles. Madrid. 2004, p. 136.
Va ser la Maquinista Terrestre i Marítima qui portà a terme l'execució dels
viaductes de la línia, a partir dels projectes redactats per Nicolau Tous
Mirapeix (Igualada, 1815[ — Barcelona, 14 de maig de 1892), cofundador de
l'empresa, i l'enginyer Josep Maria Cornet Mas (Barcelona, 1839 - 1916) director
des de l’any 1880 fins a la seva mort, de la Maquinista Terrestre i Marítima,
va ser també l’enginyer autor del
disseny del pont- aqüeducte de ferro del Canal d’Urgell al terme d’Agramunt ,
que substituïa un d’anterior de pedra , de set ulls , que es va endur la
rubinada de Santa Tecla, el 23 de setembre de 1876. Una obra seva molt coneguda va ser el mercat del Born de Barcelona , en el que va
treballar juntament amb el mestre
d'obres Josep Fontseré Mestre (Barcelona,
1829 - Barcelona, 15 de maig de 1897).
© FOTOTECA.CAT Josep Maria Cornet i Mas (Barcelona, 1839 - 1916)
https://www.biografiasyvidas.com/biografia/f/fontsere_jose.htm
Entre 1870 i 1875 es van projectar i construir, entre d'altres, el viaducte
de la Fontmolsa, a Tagamanent, fet amb pedra i maó; el viaducte de Sant Jordi,
al poble del Figaró, i els de Gallicant i Can Palau, a la Garriga.
Aquests tres es van bastir amb obra mixta de carreuat i mamposteria de
pedra, maó i bigues metàl·liques de gelosia, les quals van ser substituïdes en
la dècada de 1930 per bigues del tipus Warren, conformades per perfils
diagonals amb muntants verticals intercalats.
La pedra que es va utilitzar va ser la sorrenca vermella del Bertí i la de
marès grisa del Figaró
Quan arribàvem a casa, ens assabentàvem que la màquina judicial, haviatombat les mesures acordades per intentar controlar la Covid.19 a Madrid. Havíem dit
que ens semblava un despropòsit NO COMENÇAR A ACTUAR fins que es superin
els 500 contagiats per 100.000, xifra que consideràvem de facto, com una
LLICÈNCIA PER A MATAR, i amb l’excusa
d’atemptar contra els drets i les llibertats fonamentals dels ciutadans, si més
no temporalment, s’anul·lava fins aquest topall.
Amb totes les precaucions higièniques i sanitàries que recomanen les
autoritats CATALANES, sortiu a conèixer Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada