dimecres, 26 d’agost del 2020

EL MOLÍ HIDRÀULIC DE L’YLLA I EL SEU PONT, BALENYÀ. OSONA

La Covid.19 i la gestió maldestra que se’n feia des del GOBIERNO DEL REINO DE ESPAÑA, ens ha portat a la catastròfica situació que vivim, i que ens obliga de facto, a tornar al confinament voluntari.

Vaig fent publicacions gràcies als mòlts amics que em fan arribar i/o em permeten fer us de les seves fotografies; Joan Dalmau Juscafresa, Jose Delgado , Crisant Palau , Raul Pastó Ceballos , Carme Pecanins Luna, Valenti Pons Toujouse , Josep Sansalvador Castellet , … , i tants i tants que farien quasi infinita aquesta relació.

El meu signe del zodíac és capricorn, i com recull la saviesa “hi ha tres bèsties de mal menar: la dona, la cabra i el capellà”, aquest matí del 26.08.2020 m’arribava fins al Santuari de l’Ajuda de Balenyà, on admirava una vegada més les pintures murals, obra de Joan Rifà i Benet (Torelló, Osona, 10 de març de 1926 — Barcelona, Barcelonès, 20 de juliol de 2009).

A la sortida m’arribaria fins al moli de l’Ylla, ho he vist escrit també com de l’Illa, al que a la pàgina del Ajuntament qualifica com un edifici del segle XVII construït sobre una estructura d’origen medieval.



Malgrat no hi ha cap dada que ho confirmi, el pont de dues arcades sobre el llit del Congost, que alhora que facilita/facilitava – advertia que hi ha una porta metàl·lica que en barra l’accés pel costat dels Hostalets- l’accés a l’edifici del molí, pensem que facilitava també el transit al Santuari de l’Ajuda a les persones que vivien, per dir-ho en termes actuals, al costat on avui hi ha el nucli dels Hostalets.

S’agrairia que es tornès a posar una indicació abans de creuar el pont de l’autovia.

El tema dels molins hidràulics a la llera del Congost, desprès Besós, és una més de les moltes assignatures pendents que tenim en matèria de patrimoni històric.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada