dimarts, 19 de novembre del 2024

ESGLÉSIA DE PALAUBORRELL, ADVOCADA A SANTA EULÀLIA. VILADAMAT. L’EMPORDÀ. SOBIRÀ

 

El llogaret de Palauborrell a Viladamat, a l’Empordà sobirà   és un agrupament de tres masies, i tres casalots i bordes més, situat a 2,5 km del poble, al vessant oriental d’una serralada d’escassa elevació, en un replà o minsa vall entre el puig Rodó i el puig Viader.

L’església de Santa Eulàlia és al centre del petit nucli, al costat del Mas del Batlle; actualment només aquesta casa i el Mas Briolf són habitats.

Santa Eulàlia de Palauborrell, per les seves característiques formals i tipològiques, és un exemple d’església pre-romànica molt simple, datable als segles IX o X.

La retratava Carles Aguilar l’any 2009 – ens agradarà rebre dades biogràfiques d’aquest fotògraf a l’email castellardiari@gmail.com



https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/20417


https://arxhisgirona.coac.net/edificis/dades/fitxa.html?registre=&autor=&denominacio=&adreca=&poblacio=viladamat&page=1&pos=6

D’aquesta església s’han conservat els murs de la nau i de la capçalera trapezial.

Actualment és bastant abandonada i necessita una consolidació, sobretot a l’absis, i una refecció de les cobertes.

Ens agradarà, si existeixen, rebre un exemplar dels Goigs a l’email castellardiari@gmail.com

També, les imatges dels edificis que donaven aixopluc a les escoles abans o durant la dictadura franquista, son objecte del nostre interès, n’esperem imatges a l’ email castellardiari@gmail.com

https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/santa-eulalia-de-palauborrell-viladamat

Recordo el comentari d’un bon amic i fotògraf,  quan començava, les millors imatges s’aconsegueixen quan no hi ha sol, perquè quan no hi ha sol, no hi ha ombra.

Els anys venien a confirmar-ho, l’ombra de Marcial Dorado Baúlde (Cambados, Pontevedra, 2 de abril de 1950) acompanyarà sempre  a  l’Alberto Núñez Feijóo (Orense, 10 de septiembre de 1961), i en el seu moment a ALIANZA POPULAR y ara al PARTIT POPULAR.


Sovint les ombres son allargades, i arriben fins al tarquim del País Valencià. 


Tarquim,  etimològicament,  probablement de l'àrab hispànic *tarkim, ‘amuntegament de llot’, derivat del verb rákam, ‘amuntegar’, segons Joan Coromines i Vigneaux (Barcelona, 21 de març de 1905 - Pineda de Mar, Maresme, 2 de gener de 1997)

El nostre condol als valencians, als andalusos, als castellans, als gallecs  i als d'altres indrets, governats pel PP & VOX,  que han patit pèrdues humanes i/o materials.

El nostre rebuig a les polítiques especulatives que han donat lloc a aquests fets tràgics.

Que santa Eulàlia    , elevi a l’Altíssim la pregaria dels viladamatencs o Lluerts de mal nom, . sabadellencs ,  ferriolencs,  camosins,   talamanquíns,  bagencs ,  noguerencs ,  prioratins ,  aranesos,  bascos, gallecs, catalans,  palestins, sudanesos, iemenites ,  sud americans,  iranians,  pagesos, ramaders, pescadors,  usuaris de Rodalies de Catalunya, usuaris de la xarxa viaria de Catalunya,  andalusos afectats pels aiguats , andaluses afectades per la manca de cribratges de mama,  victimes del monolingüisme genocida,.. ..,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble.

Badalona ens recordava - dolorosament -  que els pobres són aquells que no serien el que són si nosaltres fóssim el que hauríem de ser.

A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia. 

inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada