divendres, 16 d’octubre del 2026

ESGLÉSIA DE BERRÓS JUSSÀ, ADVOCADA A L’ÀPOSTOL SANT JAUME. LA GUINGUETA D’ÀNEU. PALLARS SOBIRÀ

 

https://www.poblesabandonats.cat/fitxes/1023

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/25492



Llegia que l’església parroquial de Sant Jaume, de Berrós jussà, és un temple  d’estil romànic i coberta de pedra llicorella, típicament pirinenca. Es tracta d’un edifici d’una sola nau, sense absis i amb dues petites capelles laterals amb volta de canó. S’hi alça un campanar d’espadanya amb dos arcs de mig punt i una obertura central. La porta principal ha estat recentment reformada

https://arxiudimatges.aneu.cat/fitxaimatge?id=472

https://arxiudimatges.aneu.cat/poblacio/Berr%C3%B3s%20Juss%C3%A0

Si existeixen, ens agradarà rebre un exemplar dels Goigs al’email castellardiari@gmail.com , si fos possible imatges actuals del interior de l’església.

Quan al topònim Berrós :

https://oncat.iec.cat/visor-oncat/?volum=II&pagina=474&columna=a&linia=8&terme=BERR%C3%93S

Quan preparava aquesta publicació, Catalunya mirava de recuperar-se de les pluges d'octubre, que l'Ermessenda de la Valrà, explicaria tot dient " De la pols del passat tenim avui el camí enfangat"

La victòria del sediciosos feixistes provocava la interrupció del  Pla d’obres públiques de la Generalitat de 1935 (el primer pla integral a Catalunya).  El franquisme va imposar plans estatals (1939–1944) centrats en la xarxa radial i prioritats polítiques, no en les necessitats locals catalanes. Item més bona part dels tècnics feixistes no tenien la formació necessària, si però la  "qualificació"  que els atorgaven com a boti de Guerra.  

S'imposava un model de creixement no planificat: tant sota el franquisme com sota la democràcia, en aquest període el creixement demogràfic i urbà ha superat la capacitat de planificació i inversió en infraestructures resilients (drenatge, transports, habitatge digne).

El boom migratori i industrial dels 50–60 va generar barris i polígons sense serveis adequats (clavegueram, drenatge, transports), especialment al Vallès i l’àrea metropolitana

No ajudava la fragmentació competencial ni la  responsabilitat difusa: la divisió entre competències estatals, autonòmiques i locals ha generat inèrcies, retards i excuses mútues, especialment en infraestructures estratègiques (ferrocarril, ports, eixos viaris).

Sense planificació integral, inversió sostinguda i coordinació institucional, qualsevol fenomen natural o pressió demogràfica es converteix en crisi.

Els catalans, des de 1714 maldem per recuperar la  llibertat nacional, i no ens cansem de pregar, Senyor; allibera el teu poble!!!.  , allibera'l del "virus de Castilla", i de l'església herètica NAZIONAL que calla - i atorga -  davant d'aquesta onada d'incendis a l'estiu i d'inundacions a la tardor  - EL QUE PUEDA HACER QUE HAGA -   assola el país i ha provocat  ja 16 victimes i un desaparegut.  

Només una Catalunya lliure i sobirana,  podria plantejar-se polítiques   demogràfiques que permetessin ocupar  i dignificar la totalitat del territori, està clar però, que hi ha massa  interessos  espuris , que tenen el benefici a curt termini com única opció possible. Anem MOLT tard.

Senyor, font de tota justícia i veritat,
deslliura’ns de la pesta de la corrupció
que corroeix les consciències i enfosqueix la societat.
Que no quedin sense càstig
els jutges i magistrats que perverteixen la llei,
els fiscals que miren cap a una altra banda,
els policies que obliden el seu deure,
els narcotraficants que enverinen els carrers,
els polítics que traeixen la confiança del poble,
i qualsevol funcionari que incompleixi les seves obligacions
posant l’interès propi per damunt del bé comú.
Amén !

«A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada