Fotografia: Maria Rosa Planell Grau
Llegia de Sant Victor de Serui, al terme de Sort, a la comarca del Pallars
sobirà ; Església d'una nau amb
capçalera rectangular a orient i una porta als peus de la nau que s'obre en un
petit atri afegit posteriorment a la construcció de l'església. També s'hi ha
afegit algunes capelles laterals i d'altres dependències.
Al costat de migdia s'aixeca la torre-campanar, de secció quadrada a la
base, que es transforma en octogonal a partir del nivell de la coberta feta amb
llicorella.
L'aparell utilitzat en aquesta construcció és la pedra pissarrosa sense
desbastar.
A la part esquerra de l'edifici abans de trobar la capella lateral, trobem
un púlpit al qual s'hi accedeix per unes escales. La il·luminació natural prové
de l'ull de bou situat a la façana principal, sobra la porta d'accés. La resta
de petites obertures les trobem, una a la capella lateral del costat dret i
l'altra en l'accés al cor al primer pis. La porta d'accés al temple és d'arc de
mig punt i està situada a la façana de ponent dins d'un atri afegit
posteriorment i il·luminat a través d'una finestra.
Pintures al fresc (2015)
Intervenció pictòrica de l'artista Santi Moix Sala (Barcelona, 1960) basant-se en quatre
pilars:
La natura com a element de la cosmogonia religiosa
Els colors
La gent de la vall
L'espai de recolliment, meditació i pregària.
Es tracta d'un treball ple de color i energia que traspua espiritualitat
amb l'objectiu que els feligresos i visitants se sentin a gust, es trobin amb
la fe i amb ells mateixos, amb el seu món interior. Una decoració plena de
naturalesa i flors que fa referència a l'entorn i que en paraules de Moix
esdevé una "cova de colors" i "com una església que és un
jardí". Tot i que no es tracta d'un treball figuratiu, sinó de la
representació de la naturalesa i la llum, trobem referències religioses com els
símbols dels quatre evangelistes, els peus de Crist i l'escena de la fugida
d'Egipte al presbiteri. A més de la presència de textos evocadors de poetes com
Kavafis, Konstandinos Petru Kavafis (Alexandria, Egipte, 29 d'abril de
1863 - 29 d'abril de 1933) ; Josep Vicenç Foix i Mas (Sarrià, 28 de gener de
1893 - Barcelona, 29 de gener de 1987), o Vicent Andrés Estellés (Burjassot, 4
de setembre de 1924 - València, 27 de març de 1993).
Quan al topònim:
https://oncat.iec.cat/veuredoc.asp?id=38818
https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/25666
A inicis del segle XX, entre els anys 1910 i 1915, el Bisbat d'Urgell es
ven el retaule de l'església.
Aquest fet suposà l'enderrocament de bona part del mur de la façana
posterior per poder extreure amb èxit el retaule que, a causa de les seves
grans dimensions no podia extreure's per la porta de l'edifici. Aquesta
actuació en l'edifici s'observa encara avui.
El destí del retaule és encara avui desconegut.
Sovint l’empresa ESGLÉSIA CATÒLICA actua més amb criteris empresarials i/o econòmics,
que cenyint-se al seu rol fundacional que no és altre que difondre el missatge
de Crist.
Fotografia: Maria Rosa Planell Grau
Sortosament però, el camins del Senyor son inescrutables, oi?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada